سازمان ملل: حداقل نیمی از جهان با کمبود شدید آب مواجه هستند

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت: دستکم نیمی از جمعیت جهان در بخشی از سال با کمبود شدید آب مواجه هستند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی در چهارمین اجلاس آب آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه کمبود آب، حقوق بشر را تضعیف و صلح و امنیت را تهدید می کند، افزود: ما با بحران فزاینده آب مواجه هستیم و هدف توسعه پایدار از مسیر خارج شده است.

وی تصریح کرد: بحران های سه گانه تغییرات آب و هوایی، نابودی تنوع زیستی و آلودگی در حال گسترش است و فشارهای شدیدی را بر  منابع گرانبهای آب وارد می کند.

گوترش ادامه داد: نیمی از جمعیت جهان دستکم در بخشی از سال با کمبود شدید آب مواجه هستند و خشکسالی و موج گرما شدیدتر و بیشتر می شود.

دبیر کل سازمان ملل افزود: افزایش سطح آب دریا باعث نفوذ آب شور به سفره‌های زیرزمینی ساحلی می‌شود و ذوب برف و یخچال های طبیعی، کاهش بیشتر منابع آبی را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: رشد بالای جمعیت، مصرف ناپایدار و مدیریت ضعیف، همگی منابع آب پاک منطقه را تهدید می کنند.

دبیر کل سازمان ملل ادامه اضافه کرد: کمبود آب، دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی را معکوس، حقوق بشر را تضعیف و صلح و امنیت را تهدید می کند. بحران آب نیازمند پاسخی جامع، سیستمی و چندجانبه است.

نمایندگان سازمان ملل در زمینه تغییرات اقلیمی سال گذشته با انتشار گزارشی خطاب به جامعه جهانی هشدار دادند که گرمایش زمین به طرز خطرناکی از کنترل خارج می شود و بی شک بشر را باید بابت این مساله مقصر و مسئول دانست.

گروهی از کارشناسان بین دولتی سازمان ملل تحت عنوان «هیات بین دولتی درمورد تغییرات اقلیمی» هشدار داد که سطح انتشار گازهای گلخانه ای در حال حاضر به حدی بالاست که اختلالات آب و هوایی را برای چند دهه، اگر نگوییم چند قرن تضمین می کند.

به عبارت دیگر، امواج گرمای مرگبار، طوفان های شدید و دیگر شرایط جوی که در حال حاضر اتفاق می افتد، شدیدتر خواهد شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل این گزارش را علامتی هشداردهنده برای بشریت دانست و گفت: زنگ های هشدار، گوشخراش است. این گزارش باید زنگ خطری برای انتشار سوخت های فسیلی و زغال سنگ باشد، قبل از آنکه سیاره ما را نابود کنند.

گزارش هیات بین دولتی درمورد تغییرات اقلیمی که مبتنی بر بیش از ۱۴ هزار مطالعات علمی بود، تصویر جامع و مبسوطی از نحوه اخطار تغییرات اقلیمی به جهان طبیعی و آنچه می تواند در پیش باشد، ارائه داده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.