اثر مثبت واکسیناسیون بر کاهش ابتلا کودکان به نوع شدید کووید-۱۹

به گزارش تی ان، نتایج یک مطالعه چند مرکزی جدید منتشر شده در مجله "New England Journal of Medicine" نشان داده است که واکسیناسیون کودکان با سری اول واکسن کووید-۱۹، فایزر/ بایو ان تک مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان خطر بستری شدن کودکان پنج تا ۱۱ ساله در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ را تا دو سوم در دوره اُمیکرون کاهش داده است.

در میان نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله که سری اولیه واکسن فایزر/ بایو ان تک را دریافت کرده بودند، محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان مرتبط با کووید-۱۹ در طول دوره شیوع اُمیکرون کمتر از دوره شیوع دلتا بود و این امر مشابه آنچه قبلا در بین بزرگسالان مشاهده شده، بوده است.

دکتر "بریا کوتس"(Bria Coates) محقق این مطالعه از بیمارستان کودکان لوری شیکاگو و استادیار بخش اطفال دانشگاه نورث‌وسترن گفت: نتایج مطالعه ما اطمینان بخش این امر است که واکسیناسیون کووید-۱۹ در کودکان و نوجوانان واجد شرایط، همچنان از آنها در برابر شدیدترین پیامدهای مرتبط با کووید-۱۹، صرف نظر از نوع سویه محافظت می‌کند. پیش‌بینی اینکه آیا واکسن به همان اندازه در برابر سویه فرعی اُمیکرون نیز موثر خواهد بود یا خیر دشوار است، اما به احتمال زیاد سطح محافظتی مشابه خواهد داشت. نتایج مطالعه ما اهمیت واکسیناسیون کووید-۱۹ از جمله دریافت دوز تقویت‌کننده برای سنین ۱۲ سال و بالاتر، برای محافظت از آنها در برابر ابتلا به بیماری‌های شدیدتر را تقویت می‌کند.

در طول دوره شیوع اُمیکرون(۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۲)، واکسیناسیون خطر بستری شدن کودکان پنج تا ۱۱ ساله در بیمارستان را تا ۶۸ درصد کاهش داد. اثربخشی واکسن در برابر هر سویه کووید-۱۹ و میزان بستری در نتیجه ابتلا به آن در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله که سری اولیه واکسن‌های مذکور را دریافت کردند از ۹۲ درصد در طول دوره دلتا(۱ ژوئیه ۲۰۲۱ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱) به ۴۰ درصد در طول دوره اُمیکرون کاهش یافت. با توجه به تعداد کم کودکان پنج تا ۱۱ ساله بستری در بیمارستان در این مطالعه، محققان نتوانستند اثربخشی واکسن را بر اساس شدت بیماری برای این گروه سنی تجزیه و تحلیل کنند، اما به جمع‌آوری این داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها همچنان ادامه خواهند داد. داده‌های این گروه سنی برای دوره شیوع سویه دلتا در دسترس نبود، زیرا در آن زمان کودکان کوچک‌تر واجد دریافت واکسن کرونا نبودند.

دکتر کوتس در انتها افزود: اثبات اثربخشی واکسن در طول هر یک از سویه‌ها نشان می‌دهد که کاهش محافظت در بین نوجوانان بین سویه‌های دلتا و اُمیکرون ممکن است به این دلیل باشد که سویه اُمیکرون به جای کاهش قدرت سیستم ایمنی پس از واکسیناسیون، از کنترل سیستم ایمنی فرار می‌کند. با این حال، داده‌های بیشتری برای پاسخ به این سوال مورد نیاز است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.