رونمایی از پهپاد انتحاری پیشرفته ایران+عکس

ابابیل ۵ به ۴ فروند موشک الماس نیز مجهز شده که توان رزمی آن را به نسبت به ابابیل ۴ به دوبرابر افزایش داده است. برای دستیابی به این هدف قطعا ساختار بدنه ابابیل ۵ بخصوص در بخش بال‌ها تقویت شده است.

صبح امروز ۲۹ فروردین، پس از یک وقفه تقریبا دو ساله (به دلیل محدودیت‌های کرونایی) مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی در جوار حرم امام خمینی(ره) برگزار شد.

تفاوت رژه امروز با دوره های قبل در این بود که همچنان به دلیل محدودیت‌های بیماری کرونا، رژه نیروهای پیاده برگزار نشده و تنها تجهیزات مهم نیروهای چهارگانه به صورت محمول به نمایش درآمد.

رژه هوایی هم تنها توسط ۵ جنگنده از انواع میگ ۲۹، صاعقه، کوثر، فانتوم و تامکت و نیز تعداد زیادی از انواع بالگردهای هوانیروز و نیروی هوایی انجام شد.

اما مهمترین بخش رژه، حضور ۵۰ فروند از انواع پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. پهپادهای به نمایش در آمده مربوط به هر چهار نیروی ارتش جمهوری اسلامی بودند که نشان دهنده گسترش و تقویت یگان‌های پهپادی در تمامی نیروهای ارتش در سال‌های اخیر است.

پهپادهای نیروی هوایی ارتش شامل: کمان ۲۲، کمان ۱۲، ابابیل۵، پهپاد مهاجر۶، پهپاد کرار و پهپاد آرش؛ پهپادهای نیروی زمینی شامل: پهپادهای مهاجر۶،مهاجر ۴،مهاجر ۲، رعد ۸۵، آرش، ابابیل ۴، مهاجر۲ و یسیر؛ پهپادهای پدافند هوایی شامل: مهاجر ۶، کرار، ناصر، کیان ۱، کیان ۲، آرش، امید و مهاجر۴ و پهپادهای نیروی دریایی ارتش نیز تنها یک نمونه از پهپاد صادق بود.

مراسم رژه روز ارتش | رونمایی از پهپاد انتحاری پیشرفته ایران + عکس پهپاد ابابیل ۵

اما نکته جالب توجه حضور چند پهپاد جدید در جریان رژه امروز بود. پهپاد اول نسل جدید پهپادهای سری ابابیل به نام ابابیل ۵ بود. هر چند اطلاعات دقیقی از این پهپاد منتشر نشده اما تصاویر آن نشان می‌دهد این پهپاد در قسمت دماغه دارای طراحی متفاوتی از پهپادهای ابابیل ۳ و ۴ است و به منظر می‌رسد این طراحی جدید با ایرودینامیک متفاوت به منظور افزایش سرعت کاهش سطح مقطع راداری آن صورت گرفته است.

از سوی دیگر، این پهپاد به ۴ فروند موشک الماس نیز مجهز شده که توان رزمی آن را به نسبت به ابابیل ۴ به دوبرابر افزایش داده است. برای دستیابی به این هدف قطعا ساختار بدنه ابابیل ۵ بخصوص در بخش بال‌ها تقویت شده است.

مراسم رژه روز ارتش | رونمایی از پهپاد انتحاری پیشرفته ایران + عکس پهپاد ابابیل ۵ با شش بمب قائم

بر اساس این تصویر، به نظر می رسد ارابه فرود دماغه پهپاد ابابیل۵ قابل جمع شدن است. محل نصب سامانه الکترواپتیک هم در پشت این محفظه قابل تشخیص است.

لااقل ۳ فروند پهپاد جدید ابابیل۵ در این رژه حاضر بودند که فروند اول به دو موشک الماس زیر هر بال، فروند دوم سه بمب قائم از انواع سبک و فروند آخر که در تصویر فوق دیده می شود به یک بمب قائم از نوع سنگین‌تر مسلح شده است.

ابابیل۵ احتمالاً همان پهپاد راهبردی برد بلندی است که فرمانده نیروی زمینی ارتش چندی پیش وعده عملیاتی شدن آن را داده بود.

مراسم رژه روز ارتش | رونمایی از پهپاد انتحاری پیشرفته ایران + عکس پهپاد انتحاری جدید نیروی پدافند هوایی ارتش

امروز یک پهپاد انتحاری جدید هم به سازمان رزم پهپادی ارتش اضافه شد. این پهپاد انتحاری جدید که احتمالا «امید» نام دارد به تازگی به نیروی پدافند هوایی ارتش پیوسته است. این پهپاد جدید که بسیار شبیه به پهپاد انتحاری هاروپ اسرائیلی است، از بال‌های دلتا بهره برده و دارای یک موتور پیستونی به عنوان قوای پیشران است. هرچند هنوز اطلاعات بیشتری از پهپاد جدید منتشر نشده است اما نمونه خارجی این پهپاد دارای برد ۱۰۰۰ کیلومتری است و مداوت پرواز ۶ ساعته دارد. به احتمال زیاد این پهپاد نیز مشخصاتی نزدیک به پهپاد هاروپ داشته باشد.

اضافه شدن پهپاد جدید در کنار پهپادهای انتحاری آرش، کیان و کرار به سازمان رزم نیروی پدافند هوایی ارتش قدرت قابل توجهی به این نیرو می‌دهد. چه اینکه پهپاد امید با طراحی خاص خود قابل پرتاب از انواع لانچرهای زمینی و دریایی نیز خواهد بود.

مراسم رژه روز ارتش | رونمایی از پهپاد انتحاری پیشرفته ایران + عکس سامانه موشکی فتح ۳۶۰

اما در کنار نمایش پهپادهای جدید، سه سامانه موشکی جدید هم برای نخستین مرتبه در رژه امسال حضور داشتند. سامانه موشکی زمین به زمین فتح ۳۶۰ نخستین سامانه موشکی جدیدی بود که از مقابل جایگاه رژه رفت. این سامانه موشکی که قبلا در نیروی زمینی سپاه هم عملیاتی شده بود برای جایگزینی با راکت‌های نازعات طراحی و تولید شده است. موشک فتح با وزن ۷۹۰ کیلوگرم قادر است سرجنگی ۱۵۰ کیلویی را تا برد ۱۲۰ کیلومتری و با سرعت ۴ ماخ حمل کند.

مراسم رژه روز ارتش | رونمایی از پهپاد انتحاری پیشرفته ایران + عکس سامانه پدافندی صیاد تاکتیکی

بعد از آن یک سامانه موشکی پدافند هوایی ناشناخته نیز از مقابل جایگاه رژه رفت. این سامانه جدید صیاد تاکتیکی نام دارد. این سامانه در حقیقت همان سامانه پدافند هوایی صیاد است که رادار و لانچر پرتاب موشک را یکجا با خود حمل می‌کند. این مزیت قابلیت تحرک و بقا پذیری در صحنه رزم صیاد تاکتیکی افزایش می‌دهد.

مراسم رژه روز ارتش | رونمایی از پهپاد انتحاری پیشرفته ایران + عکس سامانه پدافندی دزفول

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.