زلنسکی نسبت به توقف مذاکرات هشدار داد

در شرایطی که با گذشته هفت هفته از جنگ اوکراین نیروهای روسی مدعی تصرف کامل بندر ماریوپل هستند، رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داد در صورت حذف کامل نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپل، مذاکرات با مسکو را متوقف خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه به نیروهای اوکراینی که در ماریوپل می‌جنگند اعلام کرده که برای نجات جان خود تا صبح یکشنبه سلاح‌ها را زمین بگذارند، اما هنوز گزارشی مبنی بر تمکین نیروهای اوکراینی مخابره نشده است. وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه مدافعان می توانند تا ساعت ۱۰ صبح بدون اسلحه یا مهمات نیروگاه را ترک کنند، گفت: «همه کسانی که اسلحه خود را به زمین می گذارند تضمین می شود که جانشان در امان بماند».

این سازمان هم‌چنین مدعی شده نیروهای این کشور منطقه شهری ماریوپل را پاکسازی کرده‌اند و تنها گروه کوچکی از نیروهای اوکراینی در یک کارخانه فولادسازی بزرگ باقی مانده‌اند. رویترز ادعای مسکو برای کنترل بر ماریوپل، جایی که صحنه شدیدترین درگیری‌ها و بدترین فجایع انسانی بود، به طور مستقل قابل تأیید ندانسته است. اما در صورت وقوع، این اولین شهر بزرگی خواهد بود که از زمان تهاجم ۲۴ فوریه به اشغال نیروهای روسیه در آمده است.

MTR5TXS2PJPMRJ7KHS2SNWEXKQ

در واکنش به این مسئله، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به پورتال خبری اوکراینسکا پراودا گفت: «وضعیت در ماریوپل بسیار دشوار است. سربازان ما محاصره و مجروح شده‌اند. یک بحران انسانی وجود دارد... با این وجود، بچه‌ها با تمام قوا از خود دفاع می‌کنند». زلنسکی، به روسیه هشدار داد در صورت حذف کامل نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپل، مذاکرات با مسکو را متوقف خواهد کرد. او هم‌چنین با اشاره به کشتار در شهر برودیانکا در حومه کی‌یف گفت: «هرچقدر تعداد برودیانکاها بیشتر باشد، شانس موفقیت گفت‌وگوها کمتر می‌شود.»

زلنسکی روسیه را به تلاش عمدی برای نابودی همه چیز در ماریوپل متهم کرد و گفت که دولت او با مدافعان در تماس است. او هم‌چنین ادعای مسکو مبنی بر این‌که نیروهای اوکراینی دیگر در مناطق شهری حضور ندارند را رد کرد.

اگر ماریوپل سقوط کند، مبدل به بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در جنگ از ابتدا تا کنون خواهد بود. این شهر بندر اصلی دونباس است –منطقه‌ای متشکل از دو استان در جنوب شرقی اوکراین که مسکو خواستار واگذاری کنرل کامل آن به نیروهای جدایی‌طلب هوادار روسیه است.

اوکراین می‌گوید تا کنون از پیشروی روسیه در مناطق دیگر دونباس در دونتسک و لوهانسک جلوگیری کرده است.  اوکراین در مرحله اولیه جنگ، تا حدی با استقرار موفقیت‌آمیز واحدهای متحرک مجهز به موشک‌های ضدتانک عرضه‌شده توسط غرب علیه کاروان‌های زرهی روسیه که در جاده‌های گل‌آلود محدود شده بودند، دست بالا را به دست آورد. اما به نظر می‌رسد پوتین مصمم به تصرف مناطق بیشتری از دونباس برای ادعای پیروزی در جنگی است که روسیه را در معرض تحریم‌های تنبیهی فزاینده غربی قرار داده و حمایت کمی را تاکنون به خود جلب کرده است.

The-Russians-announced-that-Mariupol-had-been-cleared-of-Azov

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.