سازمان ملل خبر داد: بیش از ۵ میلیون نفر از اوکراین متواری شده اند

 سازمان ملل متحد اعلام کرد از آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه، بیش از پنج میلیون نفر از این کشور فرار کرده اند.

 کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که ۴ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۲۴۵ اوکراینی به سایر کشورها پناهنده شده اند درحالی که سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل می گوید نزدیک به ۲۱۵ هزار شهروندان خارجی ساکن در اوکراین نیز به کشورهای همسایه گریخته اند.

این  سریعترین رشد بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می شود.

آمار جدید کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مقایسه با روز گذشته افزایش ۵۹ هزار و ۷۷۹ نفری از پناهجویان اوکراینی را نشان می دهد.

بیش از ۲.۷ میلیون پناهنده اوکراینی یعنی از هر ۱۰ نفر، شش پناهنده که از زمان آغاز جنگ مجبور به ترک اوکراین شده اند، به لهستان گریخته اند.

همچنین بیش از ۷۲۵ هزار  نفر وارد کشور  رومانی شده اند.

ارقام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نشان می دهد که در ماه فوریه نزدیک به ۶۴۵ هزار اوکراینی فرار کرده اند. اما در ماه مارس نزدیک به ۳.۴ میلیون نفر از اوکراین خارج شده  و بیش از ۷۶۰ هزار نفر در ماه جاری (آوریل)  مجبور به ترک این کشور شده اند.

زنان و کودکان ۹۰ درصد از پناهندگان اوکراینی هستند زیرا مردان در سنین  ۱۸ تا ۶۰ ساله به دلیل جنگ ملزم به خدمت نظامی هستند و نمی توانند اوکراین را ترک کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.