تاکیر بر لزوم تغذیه صحیح در 
ماه
مبارک رمضان در ایام کرونا

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به ایام ماه مبارک رمضان گفت: برای روزه‌داری سالم به ویژه در دوران کرونا، پیروی از یک برنامه غذایی صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نسرین علیزاده اظهار کرد: با یک برنامه غذایی در ایام ماه مبارک رمضان باید بتوان هم عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و  هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

وی افزود: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: در ساعات روزه‌داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۵ ساعت می باشد، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را افزایش دهد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: مصـرف مقـادیر کـافی‌ گـروه سـبزی‌ هـا و میـوه هـا در ایـام روزه داری‌ بـا تـامین‌ ویتـامین‌ هـا بـه‌ خصـوص ویتـامین‌ C و پــیش‌ ساز ویتامین‌ A به‌ تقویت‌ سیستم‌ ایمنی‌ بدن برای‌ مقابله‌ با بیماری‌ کووید ١٩ کمک‌ می‌ کنند.

علیزاده عنوان کرد: انـواع حبوبـات منبـع‌ پـروتئین‌ هسـتند و وقتـی‌ همراه با غلات مصرف می‌ شـوند، بـه‌ عنـوان جـایگزین‌ گوشـت‌، مـرغ و مـاهی‌ مـی‌ تواننـد یـک‌ پـروتئین‌ خـوب و بـا کیفیـت‌ را برای‌ بدن تامین‌ می‌ کنند.

وی درخصوص نکـات مهم در وعـده سـحر گفت: در وعده سحر از غذاهای‌ کم‌ حجـم‌ و غنـی‌ از مـواد مغـذی‌ کـه‌ کـم‌ نمـک‌، کـم‌ چـرب و کـم‌ شـیرین‌ هسـتند اسـتفاده شـود. اصـولا مصرف زیاد قند، نمک‌ و چربی‌ موجب‌ تضعیف‌ سیستم‌ ایمنی‌ بدن می‌ شود.

وی گفت: همچنین مقــدار مناســبی‌ از ســبزی‌ هــای‌ مختلــف‌ (ســبزی‌ خــوردن و ســالاد ) مصــــرف شــود. ســبزی‌ هــا بــا دارا بــودن مــواد مغذی‌ مختلف‌ و آب، علاوه بر تامین‌ ویتـامین‌ هـا و مـواد معـدنی‌ مـورد نیـاز بـدن، از تشـنگی‌ و خشـکی‌ گلـو کـه‌ مـی‌ تواند فرد را مستعد ابتلا به‌ بیماری‌ کووید ١٩ کند، جلوگیری‌ می‌ کنند.

علیزاده تأکید کرد: با توجه‌ به‌ اینکـه‌ کـم‌ آب شـدن بـدن و خشـکی‌ گلـو مـی‌ توانـد زمینـه‌ را بـرای‌ ابـتلا بـه‌ کوویـد ١٩ فـراهم‌ کنـد، در وعــده ســحر ســبزی‌ هــایی‌ کــه‌ آب بیشــتری‌ دارنــد و در طــول روز از تشــنگی‌ و کــم‌ آبــی‌ بــدن جلــوگیری‌ مــی‌ کننــد مثل‌ کاهو، خیار و گوجه‌ فرنگـی‌ مصـرف شـود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.