واکنش آمریکا به توقف مذاکرات وین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با وقفه اعلام شده در مذاکرات وین اعلام کرد که این مذاکرات، مذاکرات پیچیده ای است و مسایل بسیار کمی باقی مانده اند که بدون شک دشوار هستند.

ند پرایس عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در واکنش به وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین اظهار داشت که راب (رابرت) مالی رئیس هیات مذاکره کننده واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش و تیم او برای مشورت به واشنگتن بازگشته اند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود همانطور که گفته ایم اینها مذاکرات پیچیده ای هستند. مسایل بسیار کمی باقی مانده اند که بدون شک دشوار  هستند.

وی تاکید کرد این مسائل دشوار بوده زیرا پیچیده و چالش بر انگیز هستند  اما همچنان معتقدیم که به یک توافق نزدیک هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد اکنون همه طرف ها باید جدیت خود را نشان دهند. ما می توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم اما زمان بسیار کمی برای این کار باقی مانده است.

ند پرایس اضافه کرد همانطور که جوسپ بورل (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) اعلام کرد، عوامل خارجی در این مذاکرات دخیل هستند. هیات ها برای مشورت سیاسی به پایتخت های خود باز می گردند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در حالیکه طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از کارشکنی‌های طرف آمریکایی در مذاکرات منتشر شده است، توپ را به زمین ایران و روسیه انداخت و ادعا کرد اگر در تهران و مسکو این اراده سیاسی باشد، ما اطمینان داریم که در مدت زمان کم می توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تکرار کرد تحریم های جدید علیه روسیه (به دلیل جنگ اوکراین) کاملا به برجام ربطی ندارند و نباید هیچ تاثیری بر اجرای احتمالی برجام داشته باشند.

وی ادامه داد: ما همچنین اعلام کرده ایم که قصد نداریم هیچ پیشنهاد جدید یا خاصی به روسیه در ارتباط با این تحریم ها ارائه دهیم. به هیچ امر اضافی برای اجرای کامل برجام نیازی نیست.

پیش از این، انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در جمع خبرنگاران دروین گفت: در تلاش برای مذاکره با سایر طر ف ها هستیم.

مورا در ادامه افزود: متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه ای داشته باشیم. من با همه هیات ها کار خواهم کرد تا این بر شرایط فایق آییم.  

مورا تاکید کرد بعنوان هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات باید بگویم که تمامی هئیت ها با روح روشن مصالحه با یکدیگر مذاکره کردند و آمریکا و  ایران نیز رویکردی بسیار سازنده داشتند. نتیجه آنکه ما تقریبا به توافق رسیده ایم.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد که مذاکرات وین به دلیل «برخی عوامل خارجی» به وقفه نیاز دارد. او با وجود این تصریح کرد: «متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بلافاصله در مورد اعلام تنفس در مذاکرات وین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:  وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

تارنمای خبری میدل ایست‌آی نیز نوشت این گفت‌وگوها بعد از اعلام آمریکا مبنی بر توقیف محموله‌های نفتی دو کشتی ایران دچار وقفه شد.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از کارشکنی‌های طرف آمریکایی در مذاکرات منتشر شده است. به عنوان مثال، خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۹ اسفندماه گزارش داد که آمریکا محموله‌های ۲ نفتکش مظنون به انتقال نفت ایران را توقیف کرده است.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان به دنبال تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند.آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.