مقاومت کم یک سوم محلات تهران در
هنگام
بحران

یک استاد دانشگاه تهران از تاب آوری پایین حدود ۳۰ درصد ازمحله های تهران در هنگام بحران خبر داد.

اسفندیار زبردست در مراسم افتتاحیه مرکز بین‌المللی مطالعات تاب‌آوری شهری پژوهشکده سوانح طبیعی  که  ظهر امروز برگزار شد، گفت: تاب‌آوری مفهومی است که در آینده به عنوان استانداردی در برنامه‌ریزی فضایی مطرح خواهد شد و هم اکنون نیز حرکت به این سمت آغاز شده است.

زبردست به تشریح طرح پایداری در کلانشهر تهران در سال ۱۳۹۲ پرداخت و گفت: در این پروژه که در سطح ۳۶۸ محله انجام شد، آسیب‌پذیری اجتماعی، پراکنده‌رویی شهری و تاب آوری شهری اضافه شد. شاخص‌های مختلف در این پروژه استخراج و احصا شد و تاب آوری در ابعاد مختلف در مقیاس‌ محلات تهران مورد مطالعه قرار گرفت.

وی افزود: در نتیجه این مطالعات، مشخص شد که از ۳۶۸ محله حدود ۶۵ محله تاب آوری پایین، ۴۶ محله کم و بقیه تاب آوری متوسط دارند؛ یعنی ۳۰ درصد محلات کم تاب آور هستند؛ همچنین توزیع فضایی این محلات نیز مشخص شد.

وی ادامه داد: توجه به الزامات تاب‌آوری از اهمیت بسیار بالایی برخورداری است. یکی از الزامات مطالعات تاب آوری، موضوع داده‌ها است که این داده‌ها در کشور بدون اندیشیدن تمهیدات مناسب پیوسته در حال تغییر است.

زبردست در پایان تاکید کرد: لازمه برنامه‌ریزی مطلوب در این زمینه آن است که برای الزامات فکر و برنامه‌ریزی کنیم.

همچنین امیرحسین گرکانی، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی  نیز در این مراسم، گفت: با توجه به این ضرورت و سابقه پژوهشکده سوانح طبیعی در حوزه مدیریت بحران، این پژوهشکده اقدام به تأسیس مرکز بین‌المللی مطالعات تاب‌آوری شهری کرده است.

به گفته وی ایجاد چنین مرکزی فرصتی مغتنم برای پیشبرد ابعاد اجتماعی و اقتصادی تاب‌آوری در کنار ابعاد کالبدی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.