سود سهام عدالت از چه زمانی به حساب سهامداران واریز می‌شود؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سود سهام عدالت از ۲۱ اسفند امسال در حساب مردم قرار می‌گیرد.

مجید عشقی امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌ عمده سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت دریافت شده است البته سود شرکت مخابرات که هنوز پرداخت نکرده است در مجموع عدد زیادی نیست و تلاش می‌کنیم سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر را به موقع دریافت کنیم اما این سودها در ۲۱ اسفند‌ در حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود.

وی در مورد حذف دامنه نوسان نمادهای بورسی گفت:‌ تلاش می‌کنیم دامنه نوسان به تدریج بازتر شود همچنین از ۱۵ فروردین سال آینده مجوزهایی صادر می‌شود که مضنه قیمت برای سرمایه‌گذاران منتشر شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سامانه پس از معاملات گفت:‌ با راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز داده در بورس تهران ظرفیت این مرکز ارتقاء خواهد یافت البته هیچکس نمی‌تواند ۱۰۰ درصد قول دهد که هیچ مشکلی نخواهد بود اما مشکلات کمتر خواهد شد.

عشقی در مورد نرخ دلار و تأثیر بر بازار سرمایه گفت: سیاست‌های نرخ ارز بر عهده بانک مرکزی است اما ثبات  به  بازار ارز برگشته و نرخ دلار در دو سه ماه گذشته در یک روند باثبات قرار گرفته است.

وی در مورد اینکه چه میزان از سود سهام مردم در حساب‌های شرکت‌ها رسوب کرده است؟ گفت:‌ برآوردی از سودهای رسوب شده مردم فعلاً ندارم اما خوشبختانه در جریان لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوبه‌ای گذرانده شد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر از سال آینده سودهای مردم را از طریق سجام واریز کنند و زیرساخت‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی فراهم شده است.

وی گفت:‌ در فاز اول سودهای جدید به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود و در فازهای بعدی تلاش می‌کنیم سعی می‌کنیم سودهای سهام در سال‌های گذشته را جمع‌آوری و از طریق سجام به حساب مردم واریز کنیم البته لازمه آن این است که همه سهامداران در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در مورد اینکه شرکت مخابرات در سال گذشته هم سود سهام عدالت را پرداخت نکرده است گفت:‌ در این زمینه شکایتی از شرکت مخابرات در مراجع قضایی انجام شده است که این شکایت در جریان قرار دارد و تا به نتیجه رسیدن طول می‌‌کشد اما شکایت پیگیری می‌شود.

عشقی در مورد سود سهام پالایش یکم گفت:‌ سازمان بورس در مورد قیمت سهام اظهارنظر نمی‌کند و ما مسؤول فراهم کردن زیرساخت برای معاملات و نظارت هستیم ولی شواهد نشان می‌دهد قیمت‌های کنونی در آینده اصلاح می‌شود همچنین یکسری تصمیم‌ها در مورد صندوق‌ها و مدیریت صندوق‌ها در سطح دولت انجام می‌شود که هنوز قطعی نشده اما پیگیری می‌کنیم که اجرا شود.

وی اضافه کرد:‌ با تغییرات در اساسنامه صندوق‌ها تلاش می‌‌کنیم ارزش صندوق‌ها به NAV یا ارزش روز سهام نزدیک شود.

وی همچنین در مورد سامانه معاملات بومی بورس گفت:‌ این سامانه در حال آزمون است اما چون سامانه معاملات بسیار حیاتی است نمی‌توان روی آن ریسک انجام داد اما به تدریج زیر بار قرار می‌گیرد ولی زمان مشخصی نمی‌توان برای آن ارائه کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.