محمدعلی دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه این تصمیم زمانی کارآیی دارد که بازار در شرایط متعادل باشد، گفت: در زمان اتخاذ تصمیم دامنه نوسان نامتقارن، متغیرهای کلان اقتصادی و تحولات سیاسی پیش رو، فضای نااطمینانی ایجاد کرده بود. در چنین فضایی، قدرت تصمیم‌گیری کاهش می‌یافت و سهامداران نیازمند زمان بیشتری برای تحلیل بودند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به بررسی هزینه و فایده این تصمیم پرداخت و ابراز کرد: ایجاد فضای آرامش، فرصت تحلیل، جو آرام بازار سرمایه و رفع نگرانی از سهامدارانی که به روند منفی بازار نگاه می‌کنند، از مزایای این تصمیم به شمار می‌رود. اما در مقابل، نقدشوندگی بازار کاهش یافت که برای رفع این مساله، نصاب صندوق‌های درآمد ثابت تغییر کرد. هم اکنون حداقل نصاب این صندوق‌ها ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد است. در کنار این موضوع، بازارگردانی به شکل مسوولیت‌پذیری ناشر نسبت به بازار مدنظر قرار گرفت و به‌طور گسترده در حال انجام است. البته دستورالعمل بازارگردانی هم اکنون درحال بازنگری است.

وی فلسفه سهام داری را نگاه بلند‌مدت و روش غیرمستقیم عنوان کرد و گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم که اگر قصد ورود به بازار دارند، نسبت به سهامی که انتخاب می‌کنند، آگاه باشند. البته این موارد بستگی به منابع سرمایه‌گذار دارد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب برای گروهی است که حجم نقدینگی پایینی دارند. باید روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و بلندمدت ترویج شوند. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی ۱۰ سال بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: در سال جاری تلاطم زیادی در بازار سرمایه داشتیم. بخشی از این صعود و نزول ناشی از متغیرهای کلان از جمله جهش ارزی بوده است. اما بخش دیگر ناشی از عوامل غیراقتصادی از جمله اظهارنظرهای غیرتخصصی بودند که باید با آنها مقابله کنیم. علاوه بر این موارد، راجع به قانون‌گذاری و مقررات زدایی هم باید ثبات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بورس بازاری تخصصی و مبتنی بر دانش است، خاطرنشان کرد: نهاد ناظر بازار سرمایه درخواست می‌کند، کسانی درخصوص بازارسرمایه اظهار نظر کنند که از تخصص و دانش کافی مالی برخوردار باشند.

دهقان به یکی از قوانین بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد: از ناشر می‌خواهیم که یک سال، قیمت به زیر عرضه اولیه نرسد. نقش دولت درمورد بازار سرمایه نقشی دوگانه است. بر اساس اطلاعات امروز نمی‌توان درخصوص تصمیمات دیروز اظهار نظر کرد. درخصوص عرضه صندوق پالایش یکم در برهه خود، هدف دولت مردمی‌سازی اقتصاد بوده، خریداران برای سهام وجود داشته‌ و متقاضیان زیاد وجود داشت. باید در نظر داشته باشید پس از آن شرایط اقتصادی تغییر کرده است و در کنار ETF‌های دولتی، قیمت بقیه سهام نیز افت داشته‌اند. در عین حال مطالبه‌گری ما از دولت به قوت خود باقی است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پس اندازهای مردمی به انواع مختلفی مانند پول در بانک نگهداری می‌شود و با وجود نداشتن ریسک، در معرض کاهش ارزش پول قرار دارد. از میان بازارهای ارز، مسکن، طلا و سهام، سرمایه‌گذاری در بازارسهام، به نفع اقتصاد کشور است و سابقه هم نشان می‌دهد که بازارسرمایه بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارها داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بازارسرمایه آینه اقتصاد است، خاطرنشان کرد: تغییرات اقتصاد در این بازار نمایان می‌شود و هم اکنون رشد اقتصادی مثبت شده است و انتظار می‌رود جریان اطلاعات به سمت مردم حرکت کند.

سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: طی ۹ ماه سال جاری، سود شرکت‌های بورسی سه برابر دوره مشابه شده است و امری مثبت به شمار می‌رود. دهقان با بیان اینکه پیش بینی سود شرکت‌ها به منظور ارائه اطلاعات قابل اتکا به سرمایه‌گذاران منتشر خواهد شد، ابراز کرد: این اطلاعات نباید عاملی برای گمراه کردن سرمایه‌گذاران باشد، بلکه باید بر اساس تحلیل، تفسیر، سناریو منتشر شود تا به شفافیت بازار و قدرت تصمیم‌گیری کمک کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار انجام خواهد شد، تصریح کرد: به علاوه روش‌های غیرمستقیم دیگری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند تا سهامداران بتوانند به‌صورت غیرمستقیم سهامداری خود را ادامه دهند و دغدغه‌ای نسبت به سهم خود نداشته باشند.

وی درخصوص موارد طرح شده درخصوص تقابل سهامداران حقیقی و حقوقی گفت: تقسیم بندی حقیقی و حقوقی درست نیست. در میان سهامداران حقیقی‌ها و حقوقی افرادی هستند که تخلفاتی مرتکب شده‌اند، وظیفه سازمان بورس نیز، برخورد با آن است. چنانچه سهامدار حقوقی منافع سهامدار خرد را رعایت نکند، با آن برخورد می‌شود.

دهقان خاطرنشان کرد: سهامداران حقیقی و حقوقی هم اکنون مکمل یکدیگر در بازار هستند و شرایط به گونه‌ای است که بخش عمده‌ای از معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌گیرد.