چین زمان حمله روسیه به اوکراین را تعیین کرد؟

ادوارد وونگ و جولیان ای. بارنز از نیویورک تایمز گزارش داده‌اند که چین از روسیه خواسته بود تا پیش از پایان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن به اوکراین حمله نکند. این دو مدعی شده‌اند که مقامات چینی از برنامه‌های پوتین برای حمله به اوکراین اطلاع داشتند.

به گزارش گاردین، به گفته مقامات ارشد دولت بایدن و یک مقام اروپایی، یک گزارش اطلاعاتی غربی حاکی از آن است که مقامات ارشد چین در اوایل فوریه به مقامات ارشد روسیه گفته‌اند که قبل از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن به اوکراین حمله نکنند.

این گزارش نشان می‌دهد که مقامات ارشد چینی قبل از شروع حمله در هفته گذشته، تا حدودی از برنامه‌ها یا مقاصد جنگی روسیه آگاهی داشتند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در چهارم فوریه و پیش از مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در پکن دیدار کرد. مسکو و پکن پس از آن، بیانیه‌ای ۵۰۰۰ کلمه‌ای صادر و اعلام کردند که شراکت آنها هیچ محدودیتی ندارد و گسترش ناتو را محکوم کرده  و تاکید کردند که نظم جهانی جدیدی را با دموکراسی واقعی ایجاد خواهند کرد.

اطلاعات مبادله‌شده بین مقامات چین و روسیه طبقه‌بندی شده بود. این موضوع اما توسط یک سرویس اطلاعاتی غربی جمع‌آوری شده و توسط مقاماتی که آن را بررسی می‌کنند معتبر تلقی می‌شود.

با این حال، سرویس‌های اطلاعاتی مختلف تفاسیر مختلفی داشتند و مشخص نیست که این اطلاعات تا چه حد گسترده به اشتراک گذاشته شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.