آمریکا، چین را تهدید کرد

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، چین را تهدید کرد که در صورت حمایت از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، این اقدام عواقبی برای پکن در برخواهد داشت.

در بیانیه مشترک رئیسان جمهوری روسیه و چین پس از این دیدار آمده است که دوستی میان چین و روسیه هیچ محدودیتی ندارد و هیچ زمینه ممنوعی در همکاری دو کشور نیست.

سالیوان روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای بی سی آمریکا گفت که آمریکا به روسیه در صورت ورود سربازان آن به اوکراین در مورد عواقب شدید اقتصادی هشدار داده است و این عواقب می توانند بر چین نیز تاثیر بگذارند.

 به گزارش پولیتیکو، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا افزود که می داند چین در موقعیتی قرار ندارد که بتواند خسارت تحریم های ما علیه روسیه را جبران کند.
سالیوان ادامه داد: اگر روسیه تصمیم بگیرد که به سمت جلو حرکت کند، این اقدام نه تنها یک هزینه راهبردی برای روسیه به همراه خواهد داشت، بلکه اگر در چشم جهان، اروپا و سایر کشورها، چین به عنوان حامی این اقدام دیده شود، برای پکن نیز عواقب خواهد داشت زیرا اکنون کشورها آشکار اعلام کرده اند که دیپلماسی را به جنگ ترجیح می دهند.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن در بخش دیگری از  گفت و گو با شبکه ان بی سی تاکید کرد: اگر روسیه به اوکراین حمله کند، پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ به هیچ وجه راه اندازی نخواهد شد و روسیه این را به خوبی درک می کند و نیز می داند که ما در کنار متحدان خود می مانیم.

به تازگی غرب به ویژه آمریکا، به ادعاهایی مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین که در دستور کار خود قرار دارد، شدت بخشیده اند.

دو روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی ادعا کرده اند که روسیه طرحی را ایجاد کرده است تا برای حمله به اوکراین بهانه تراشی کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ادعا کرد که این ویدئو کاملاً توسط اطلاعات روسیه ساخته شده و یکی از گزینه‌های در دست اقدام مسکو به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین است.

ند پرایس مدعی شد که آمریکا این ادعا را به عنوان راهی برای بازدارندگی روسیه از کارزار اطلاعات نادرست مخرب و بی‌ثبات کننده خود علیه اوکراین علنی می‌کند.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده‌اند.

در ماه‌های اخیر به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

روسیه اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد. مسکو همچنین هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.