شهردار کی‌یف اعلام کرد: با وجود محاصره شهر از روحیه کامل جنگی برخورداریم

به گزارش "الجزیره"، ویتالی کلیچکو شهردار کی یف پایتخت اوکراین با یادآوری اینکه نیروهای حاضر در شهر دارای روحیه کامل جنگی هستند افزود که نیروهای روسی درحال نزدیک شدن به پایتخت هستند و این شهر محاصره شده است.

 شهردار پایتخت اوکراین همچنین ادامه داد که اگر نیروهای روسیه کی یف را تصرف کنند، تخلیه غیر نظامیان از این شهر غیر ممکن خواهد شد. 

کلیچکو گفت: ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را تخلیه کنیم زیرا تمام راه‌ها مسدود شده‌اند. درحال حاضر مهمترین مساله دفاع از کشورمان است. 

این در حالی است که شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقام های آگاه آمریکایی شب گذشته گزارش داد: حمله روسیه با مقاومت سخت‌تر از انتظار از سوی ارتش اوکراین روبه رو شده و مشکلات در تامین نیروها نیز بر حمله مسکو تاثیر گذاشته است. 

 شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان آمریکا در گزارشی افزود: در میدان نبرد، روسیه بیش از حد انتظار متحمل تلفات سنگین‌ در نیروها، تجهیزات زرهی و هواپیما می‌شود. 

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این امر تا حدی به دلیل عملکرد بهتر پدافند هوایی اوکراین و فراتر از ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از حمله روسیه است. 

سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که علاوه بر این، روسیه هنوز نتوانسته است برتری هوایی در اوکراین ایجاد کند زیرا نیروی هوایی و سیستم‌های دفاع هوایی کی‌یف برای کنترل حریم هوایی مقاومت می‌کنند. 

پیشتر یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که شدیدترین درگیری‌ها در اوکراین در داخل و اطراف خارکف است. 

 «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت: نمی‌توانم بگویم که گفت‌وگوها با روسیه منجر به صلح خواهد شد اما تاکید می‌کنم که کی‌یف «تسلیم» نخواهد شد. 

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری کولبا که در یک نشست توجیهی سخن می‌گفت، افزود: گفت‌وگوها به این شکل هیچ اشکالی ندارد. اگر این گفت‌وگوها منجر به صلح و پایان جنگ شود از آن باید استقبال کرد. اما من می‌خواهم مشخص کنم که ما تسلیم نخواهیم شد. ما سرزمین خودمان را واگذار نخواهیم کرد. 

به گزارش ایرنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (۵ اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد چهارمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. 

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد. 

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است. 

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.