آمریکا: معتقد نیستیم پوتین تصمیم نهایی
برای
حمله به اوکراین را گرفته است/ هنوز وقت باقی است

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رغم همه فضاسازی‌ها و جوسازی‌های کشورش در خصوص حمله احتمالی روسیه علیه اوکراین به رغم تکذیب کرملین اعلام کرد که ایالات متحده معتقد نیست پوتین تصمیم نهایی حمله به اوکراین را گرفته است.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن افزود که ما نمی گوییم پوتین تصمیم به حمله گرفته است و به متحدان و شرکای خود نیز چنین چیزی نگفته ایم.

ند پرایس ادامه داد ما معتقدیم دیپلماسی هنوز امکان پذیر است و هنوز فرصت برای حل این مساله از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی وجود دارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد هنوز مشخص نیست که روسیه علاقه مند به پیروی از یک مسیر دیپلماتیک در مقابل استفاده از زور باشد. اگر پوتین  تصیم به حمله به اوکراین بگیرد، رنج و گرفتاری انسانی گسترده ای ایجاد خواهد شد. ما با دولت اوکراین  در مورد تلاش های دیپلماتیک در ارتباط خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد روسیه هنوز به نامه آمریکا که سه هفته پیش ارسال شده، پاسخ نداده است. ما آماده مشارکت در دیپلماسی هستیم، امیدواریم با حسن نیت به گفت‌وگو و دیپلماسی بپردازیم، اما حسن نیت مستلزم آن است که روس‌ها پاسخی مشابه بدهند. برای اینکه دیپلماسی به ثمر بنشیند، باید در چارچوب تنش زدایی  باشد. این چیزی نیست که ما تا به امروز دیده باشیم.

وی درباره تعطیلی سفارت آمریکا در کی یف و انتقال آن به غرب اوکراین نیز گفت: ادامه تشدید تنش ها از سوی روسیه و تهدید جدی موضع نظامی آن در مرزهای اوکراین ما را مجبور به اتخاذ تمهیدات در مورد سفارت آمریکا در کی یف کرد.

ند پرایس با بیان این ادعا که آمریکا هیچ نشانه محسوسی از کاهش تنش ها در مرز اوکراین و روسیه نمی بیند، مدعی شد تصمیم برای انتقال همه دیپلمات‌های آمریکایی باقی‌مانده از کی یف به غرب اوکراین به دلیل احساس وزارت امور خارجه آمریکا به ضروری بودن این اقدام ناشی از احتمال زیاد و شاید واقعی‌تر از همیشه،  تصمیم روسیه به اقدام نظامی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد ما ارزیابی های خود را بر اساس چیزی که بر روی زمین می بینیم بنا می کنیم و اکنون ما شاهد ادامه حضور نظامی بدون دلیل روسیه در مرز اوکراین بدون هیچ مدرکی از کاهش تنش ها هستیم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل افزایش نیروهای روسیه در مرز با اوکراین واشنگتن در حال انتقال سفارت کشور خود از کی‌یف به لویو در غرب اوکراین است.

به گزارش سی ان ان، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد من دستور این تمهیدات را تنها به یک دلیل یعنی امنیت کارمندانمان صادر کرده ام و به صورت جدی از شهروندان آمریکایی که هنوز در اوکراین حضور دارند، می خواهم که فوری اوکراین را ترک کنند.

بلینکن مدعی شد این اقدامات احتیاطی به هیچ وجه حمایت یا تعهد ما به اوکراین را تضعیف نمی کند. تعهد ما به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین قاطع است.

 وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد ما همچنین به تلاش های صادقانه خود برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک ادامه می دهیم و پس از تماس بایدن با پوتین و گفت‌وگوی من با لاوروف، همچنان با دولت روسیه در ارتباط هستیم.

مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.