ترامپ هنوز با اون رفاقت دارد؟

بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شد، در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی، دونالد ترامپ به همکارانش گفته است که از زمان خروج از کاخ سفید با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در تماس بوده است.

مگی هابرمان، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز به سی.ان.ان گفت: همانطور که می‌دانیم، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از رابطه با کیم جونگ اون راضی بود و به آن علاقه داشت.

مگی هابرمان در کتابی درباره ترامپ با عنوان "مرد با اعتماد به نفس" به وضعیت رئیس جمهوری سابق آمریکا و کارهایش در این دوران پرداخته است.

 ترامپ در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که او و کیم جونگ اون پس از نامه‌نگاری دلباخته هم شدند اما سه نشست میان او و رهبر کره شمالی با هدف متقاعد کردن کیم جوان برای دست کشیدن از برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش ناموفق بود.

هابرمان همچنین گفت: ادعاهای ترامپ تایید نشده و ممکن است حقیقی نباشد. آنچه او می‌گوید و آنچه در واقع اتفاق می‌افتد همیشه هماهنگ نیستند، اما او به مردم گفته است که نوعی مکاتبه یا گفتگو با کیم جونگ اون داشته است. ترامپ تنها رهبری خارجی است که گفته هنوز با کیم جونگ اون در ارتباط است.

بر اساس قانون لوگان مصوب ۱۷۹۹، شهروندان آمریکایی از مذاکره بدون مجوز با دولت‌های خارجی منع می‌شوند.

جنی تاون، رئیس اندیشکده مربوط به کره شمالی با عنوان "۳۸ شمالی" مستقر در واشنگتن نیز گفت، ترامپ به اغراق آمیز بودن شناخته و هر پیامی که او فرستاده ممکن است فقط پیام تبریک بوده باشد و ممکن است اصلا پاسخ متقابلی هم دریافت نکرده باشد.

وی همچنین ادامه داد: اما اگر این حقیقت داشته باشد و بدون هماهنگی یا مشورت با کاخ سفید در مورد هر موضوعی ارتباط برقرار شود، می‌تواند بسیار مشکل‌ساز و به طور بالقوه برای منافع ایالات متحده مخاطره آمیز باشد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها خواستار بازگشت به گفت‌وگو با کره شمالی شده است.

بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ کیم را "اراذل و اوباش" خطاب کرد، اما گفته است که مایل است در شرایط مناسب با او ملاقات کند.

با وجود ارتباط شخصی مستقیم ترامپ با کیم جونگ اون، روابط آمریکا و کره شمالی پس از شکست اجلاس سال ۲۰۱۹ آنها در هانوی، ویتنام سردتر شد و پیونگ یانگ اعلام کرد تا زمانیکه واشنگتن سیاست‌های خصمانه خود را کنار نگذارد، تعامل بیشتری صورت نمی‌گیرد.

آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی از جمله نخستین آزمایش موشک بالستیک میان‌برد این کشور از سال ۲۰۱۷، این نگرانی را ایجاد کرده که پیونگ یانگ ممکن است برای بازگشت به آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و بمب‌های اتمی آماده شود؛ آزمایش‌هایی که از آن سال تاکنون انجام نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.