عقب نشینی خانوارها از مصرف کالاهای اساسی

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود به بررسی اقتصاد کلان ایران پرداخته و بیان می کند نه تنها کالری دریافتی خانوار های ایرانی کاهش یافته است بلکه آنها ناچار شده از مصرف کالا های اساسی عقب نشینی کرده اند.

نرخ فقر در مسیر صعودی

مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی می کند در سال1400 رشد اقتصادی ایران2.8 درصد باشد، این میزان برای رشد بدون نفت 1.6 درصد خواهد بود. گزارش مرکز وضعیت معیشتی خانوارهای ایرانی را نیز در بر می گیرد برآوردهای گزارش می گوید:نرخ فقر در سالهای اخیر روندی صعودی داشته و در سال 1399 به رقم بی سابقه 28.8  درصد رسیده است.

وضعیت تولید پس از کرونا

در گزارش این مرکز آمده است: با توجه به اینکه همه گیری ویروس کرونا بخش خدمات را بسیار بیشتر از سایر بخش ها تحت تأثیر قرار داده  و همچنین آثار رفاهی آن نیز بسیار قابل توجه است. با این حال تحقق رشد 7 درصدی گروه خدمات درسه ماهه اول سال 1400 و در شرایطی که ارزش افزوده این گروه در سه ماهه اول سال 1399 متأثر از پیامدهای شیوع بیماری کرونا با کاهش2.5 درصدی مواجه شده بود، حاکی از بازیابی این بخش از اقتصاد از تبعات منفی شیوع ویروس کروناست.

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، ارزیابی عملکرد اقتصاد ایران در6 ماهه اول سال جاری حاکی از آن است که علاوه بر بازیابی بخش خدمات از تبعات منفی شیوع کرونا، رشد قابل توجه صادرات نفت خام ومیعانات، سبب شده تا بخش حقیقی اقتصاد ایران رشد مثبتی را تجربه کند. همچنین براساس آخرین شواهد از عملکرد اقتصاد در 6 ماه اول سال1400 و روندهای قابل تحلیل تا پایان سال، طبق برآوردهای انجام شده پیش بینی می شود در سال1400 رشد اقتصادی ایران2.8 درصد باشد، این میزان برای رشد بدون نفت 1.6 درصد خواهد بود.

متن کامل این گزارش را با تیتر «وضعیت حاد و نگران کننده فقر در ایران» در اقتصادنیوز بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.