جزئیات اعلام تصمیم نهایی خاتمی به مقامات کشور

محمدرضا خاتمی گفت: اگر آقایان فکر می‌کنند که پس از توافق و امضای برجام؛ در داخل  اصلاح طلبان می‌گویند که شما چرا این طور و اونجور بودید من از طرف اصلاح طلبان قول می دهم که همه از این توافق حمایت کنیم چون منافع ملی در  آن  است.

محمدرضا خاتمی  در میزگرد «سیاست خارجی و رابطه با آمریکا» در کلاب کافه خبر/کلاب هاوس حضور یافت و سخنانی بیان کرد که اهم آنها عبارت است از:

*اگر کسی کاری را به هرنیتی که در جهت منافع ملی است انجام می‌دهد ما نباید چالش بکنیم که دروغ می‌گویید و قبلا فلان شعار را می‌دادید .

*مساله ی هسته ای و برجام همان طور که رهبری گفتند در جاهای بالادستی انجام می شود و از سال های ۹۰-۹۱ که ما وارد آن تحریم های کمر شکن شورای امنیت شدیم؛ رهبر انقلاب عبارت نرمش قهرمانانه را به کار بردند و دیدیم در همان زمان ؛ هم مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان بود و هم در چهارچوب ۵+۱ انجام شد و اگر کوچکترین مخالفتی با یک کلمه از برجام وجود داشت آنوقت برجام امضا نمیشد تا اون کلمه اصلاح شود. 

*روسای قوای مختلف در زمانی که برجام امضا شد ببینید چه جوری از برجام حمایت می کردند؛ اما با کار بعدی ترامپ مشخص بود به چه وضعی دچار می‌شویم و خب چه دیواری کوتاه تر از دولت روحانی تا همه چیز را سر آن بشکنیم.

*کاری که الان در حال انجام است ادامه ی کار ظریف و عراقچی است و دستشان درد نکند.

*اگر آقایان فکر می‌کنند که پس از توافق و امضای برجام؛ در داخل  اصلاح طلبان می‌گویند که شما چرا این طور و اونجور بودید من از طرف اصلاح طلبان قول می دهم که همه از این توافق حمایت کنیم چون منافع ملی در  آن  است.

*مشکل واقعی ما با آمریکا ایدئولوژی است نه برجام و هسته ای

*واقعیت قصه چه از جانب ما و چه از جانب آمریکا چالش ایدئولوژی است و اگر فقط به برجام اتکا بکنیم باز چند سال دیگر همین مسائل تکرار می شود و به قول مسئولان ما از اول انقلاب در تحریم هستیم و همه از جمله اصلاح طلبان در آن نقش دارند.

*اما ببینید کدام کشور در دنیا تورم دو رقمی در عرض ۴۰ سال داشته و توقع پیشرفت داشته باشد. 

اعلام تصمیم نهایی سیدمحمدخاتمی به «مقامات کشور»

بیشتر بخوانید:

  • معنای جلسات اخیر خاتمی با ناطق نوری و روحانی چیست؟ / فعال سیاسی نزدیک به رئیس دولت اصلاحات توضیح داد

  • رمزگشایی علت هراس کیهان از خاتمی

/ما نیاز به تغییر نگرش و روش داریم و این به معنای دست کشیدن از آرمان ها و منافع ملی نیست بلکه انجام یک بازی برد برد منظور است.

*در جریان افغانستان اول و همکاری ایران با آمریکا در شکست طالبان؛ بیشترین نفع به ایران رسید یا در سقوط صدام بیشترین نفع به ما رسید.

*آیا این ها نمی توانست مبنایی باشد برای فعالیت مشابه در مشکلات منطقه که با گفتگو حل شود.

*با برجام مشکلات‌ ما با همه جا حل نخواهد شد 

*باید دید چگونه می‌توان بر اساس ۳ اصلی که رهبر انقلاب گفتند: عزت/حکمت/مصلحت در پی رفع موانع بود. 

*ببینیم مصلحت ملت در چیست ما نباید فقط در پی مصلحت نظام باشیم و باید منافع مردم را در نظر بگیریم .

*اگر این‌نگاه وجود داشته باشد حل برجام میتواند مقدمه ای برای حل مشکلات باشد وگرنه دو سال دیگر با انتخابات آمریکا و کنگره و سنا ما دوباره بازگشت می‌کنیم به این نقطه؛

*آیا آن زمان می‌گویند تیم ریسی و مذاکره کنندگان خیانت کردند ؟ 

*حتی اگر بایدن امضا کند و تضمین بدهد که برجام لغو نخواهد شد؛ به قول آقای احمدی نژاد یک کاغذ پاره بیشتر نخواهد بود و فردا همین سنا می‌تواند همه را از بین ببرد.

*پس ما باید با همان دیدی که در برجام قبلی و فعلی توانستیم منافع کشور را حفظ کنیم در مورد چالش های دیگر هم باید همینطور عمل کنیم و اگر نتوانیم منافع کشور را حفظ کنیم وارد یک دور معیوبی می‌شویم که دو سال دیگر مجددا می‌گوییم برجام یک خیانت بود. 

*بین انقلابی گری و براندازی و اصلاحات تنها راه موجود اصلاحات است.

* یکی از مشکلات اساسی کشور این است که ما به طور آگاهانه جلوی تحزب را گرفتیم وقتی شما حزب ندارید قطعا تیم مشخص و قوی هم نخواهید داشت.

*این مشکل در باره ی دولت آقای رئیسی بیش از بقیه به چشم می خورد و آقای رئیسی هیچوقت کار اجرایی نکردند و تنها سابقه ایشان در آستان قدس رضوی است که با توجه به امکانات آن کمتر دچار مشکلاتی بودند.

*اصلاح طلبان این اعتقاد را دارند که جز از طریق انتخابات نمی‌توان به قدرت رسید و هرگز به دنبال لابی با اصحاب قدرت برای دستیابی به قدرت نیستند و بر اساس برنامه و تیم خودشان در یک انتخابات آزاد شرکت خواهند کرد و چاره ی اصلی کار در اصلاحات است و بین انقلابی گری و براندازی و اصلاحات تنها راه موجود اصلاحات است.

*وقتی اصلاحات چاره اصلی است حتما اصلاح طلبان در آینده نقش خواهند داشت اما اینکه همین اصلاح طلبان فعلی باشند نه و من رصد میکنم که نسل اصلاحات در حال پوست اندازی گسترده ای است و گفتمان اصلی کشور پس از ۴ سال و ۸ سال مجددا اصلاحات خواهد بود.

*آقای خاتمی به مقامات کشور و دوستانشان گفتند که دیگر وارد صحنه ی عملیاتی سیاست نخواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.