اکبر ترکان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درخصوص اظهارات اخیر واعظی مبنی بر اینکه «با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم نه در سال ۹۲ و نه در سال ۹۶»، گفت: بنده از صحبت‌های آقای واعظی این را استنباط نمی‎کنم که دولت می‌خواهد خود را از اصلاح‌طلبان جدا کند.

وی ادامه داد: از گذشته اصلاح‌طلبان با تمام صمیمیت و ظرفیت در پشتیبانی از دولت بودند و در مورد ائتلاف، منظورشان مسئله دیگری است، چراکه ائتلاف تاکنون در سیستم‌های ما اتفاق نیافتاده است.

 

ترکان با بیان این پرسش مبنی بر اینکه مگر ما از اول انقلاب تا الان ما مقوله‌ای بنام ائتلاف داشتیم؟، تصریح کرد: مفهوم ائتلاف یک چیز دیگر است و در نظام سیاسی کشورمان اصلا احزابی وجود ندارند که به بلوغ ائتلاف رسیده باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد: احزاب کشورمان احزابی نیستند که به مرحله‌ای رسیده باشند که دارای ارزیابی روشن از آرای طرفدارانشان داشته باشند، فلذا احزابی که به اصطلاح رقیب هستند تصمیم بگیرند که برای رقابت ائتلاف‌ها را انجام بدند، این مسئله در سیستم انتخاباتی کشورمان هیچوقت نبوده و اکنون هم نیست.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات اخیر حجاریان مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلبان هیچگاه با روحانی عقدی به معنای ائتلاف نبسته بودند و حالا که آقای روحانی از خودش عبور کرده، طبیعی است که برخی اصلاح‌طلبان با او زاویه پیدا کنند.»، گفته بود: « اینکه ما در سال ۹۶ با گروهی نشسته باشیم و با هم چیزی را به عنوان ائتلاف امضا کرده باشیم خیر، نه در سال ۹۲ این کار را کرده‌ایم و نه در سال ۹۶.»

این اظهارات اختلافات جدی را میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون ایجاد کرده است تا جایی که حجت‌الاسلام ابطحی،  رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در پیامی توییتری نسبت به اظهارات واعظی واکنش نشان داد و اظهار کرد: «به نمک نشناسی کاری ندارم، ولی قربان دهنت آقای واعظی. اصلا همه رای مال خود آقای روحانی و همه افتخارات دولت و رئیسش هم مال خودتان باشد؛ قبول می‌کنید؟»

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هم در انتقاد به اظهارات واعظی خاطرنشان کرد: «به آقای واعظی بگویید شکسته نفسی می‌کنید؛ آقای روحانی با اتکا به شما پیروز انتخابات شد. اصلاح‌طلبان که هیچ حتی اعتدالی‌ها هم در پیروزی آقای روحانی نقش نداشتند؛ فقط شما بودید.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.