راهکار پوتین برای احیای جایگاه روسیه چیست؟

در شرایطی که بحران اوکراین ابعاد گستره‌تری را بر تنش‌های میان غرب و روسیه حاکم کرده، کرملین اعلام کرده پاسخ های ایالات متحده به خواسته های مسکو موجب ناامیدی بوده است. در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران از تجاوز قریب الوقوع روسیه به خاک اوکراین سخن می گویند، روز جمعه رئیس‌جمهور اوکراین نحوه انتشار اخبار مبتنی بر حمله به این کشور در رسانه های غربی را مورد انتقاد قرار داد و ادعا کرد بحران داخلی در این کشور خطری آنی تر را برای این کشور در پی خواهد داشت.  

آنجلا استنت، رئیس کنونی مرکز اوراسیا، روسیه و اروپای شرقی در دانشگاه جرج تاون که سابقه عضویت در وزارت امورخارجه ایالات متحده را هم در کارنامه خود دارد، با انتشار یادداشتی در نشریه فارن افرز با عنوان «دکترین پوتین؛ حرکت به سوی اوکراین همیشه بخشی از برنامه پوتین بوده است» استدلال کرده فارغ از اینکه روسیه به خام اوکراین حمله کند یا نه، رفتارهای پوتین از کانال مجموعه‌ای از اصول سیاست خارجی به هم پیوسته شکل می گیرد. او این اصول را «دکترین پوتین» نامیده و به تحلیل آن پرداخته است. 

اکوایران این مقاله تحلیلی را در دوبخش ترجمه کرده است. بخش اول این مقاله پیش از این منتشر شده و در ادامه بخش دوم و پایانی آن منتشر می‌شود.

تنها اتحادی که به اعضایش حمله می‌کرد

هنگامی که برخی کشور‌ها در حال خروج از مدار شوروی بودند -مجارستان در سال ۱۹۵۶ و چکسلواکی در سال ۱۹۶۸- رهبران‌شان به زور از قدرت خلع شدند. پیمان ورشو اتحاد منحصر به فردی بود: تنها به اعضای خودش حمله می‌کرد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «نقشه جدید پوتین برای دوران پساجنگ سرد /برخی حاکم‌ترند» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.