زمان برگزاری نشست وزیران خارجه آسه‌آن

به گزارش ان‌اچ‌کی ژاپن، وزارت امور خارجه کامبوج اعلام کرد، نشست به تعویق افتاده وزیران امور خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) روزهای ۱۶ و ۱۷ فوریه (۲۷ و ۲۸ بهمن) برگزار خواهد شد.

کامبوج رئیس دوره‌ای آسه‌آن پیشتر قرار بود این نشست دو روزه را از روز ۱۸ ژانویه در شهر "سیم ریپ" در شمال کامبوج برگزار نماید اما چند روز پیش از موعد مقرر اعلام کرد که نشست به تعویق افتاده است.

انتظار می‌رود کشورهای عضو آسه‌آن در این نشست درباره چگونگی برخورد با مساله میانمار تبادل نظر کنند. دستور کار نشست وزیران خارجه آسه‌آن احتمالا شامل اعزام فرستاده‌ای برای میانجیگری مذاکرات بین ارتش میانمار و نیروهای طرفدار دموکراسی در آن کشور است.

از زمان کودتا در میانمار، کشورهای عضو آسه‌آن از دعوت رهبر نظامی میانمار برای شرکت در اجلاس‌ این سازمان منطقه‌ای خودداری کرده اند و ادامه سرکوب گروههای طرفدار دموکراسی توسط هیات حاکمه نظامی را علت این امر عنوان کرده اند.

"هون سن" نخست وزیر کامبوج درصدد بازگرداندن میانمار به اجلاس‌ آسه‌آن است. او در اوایل ماه ژانویه برای مذاکره با رهبر نظامی میانمار از این کشور دیدن کرد.

برخی دیگر از اعضای آسه‌آن واکنش تندی به این اقدام نشان دادند. این اعتقاد وجود دارد که اختلافات بین کشورهای عضو آسه‌آن ممکن است علت به تعویق افتادن نشست وزیران خارجه باشد. 

 از زمان آغاز ناآرامی های سیاسی در پی کودتای بهمن ماه سال گذشته در میانمار این کشور شاهد درگیری، تنشها و ناآرامی های فراوانی بوده و به باور کارشناسان، وقوع کودتای نظامی در میانمار به یک دهه دموکراسی در این کشور پایان داده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد از آغاز ناآرامی ها در میانمار در یکم فوریه سال جاری بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن کشته و بالغ بر ۷ هزار تن در این کشور دستگیر شده‌اند.

در حال حاضر سایر اعضای آسه آن از جمله اندونزی و مالزی نیز در خصوص عدم همکاری میانمار با این سازمان منطقه ای ابزار تاسف کرده اند و می‌گویند میانمار رویکرد غیرسازنده ای را در قبال آسه آن در پیش گرفته است. وزیران خارجه آ.سه‌.آن در نشست مجازی اواسط امسال نیز از عدم پیشرفت در اجرای طرح پیشنهادی آسه‌آن ابراز ناامیدی کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.