واتس‌اپ برای رفع نگرانی اتحادیه اروپا چقدر مهلت دارد؟

کمیسیون اروپا در پی شکایت گروههای مصرف کننده اعلام کرد واتس‌اپ تا پایان فوریه مهلت یافت تا درباره تغییرات انجام شده در سیاست حریم خصوصی این سرویس پیام رسانی و منطبق بودن آن با قوانین حمایت از مصرف کننده اتحادیه اروپا توضیح دهد.

سازمان مصرف کننده اروپایی و هشت عضو این سازمان به کمیسیون اروپا و شبکه اروپایی سازمانهای مصرف کننده شکایت برده و اعلام کردند واتس‌اپ به شکل غیرمنصفانه کاربران را برای پذیرش سیاست حریم خصوصی خود و موافقت با اشتراک گذاری بخشی از اطلاعات آنها با مِتا پلتفرمز (فیس بوک سابق) و سایر شرکتهای این گروه تحت فشار قرار داده است.

دیدیه ریندرز، کمیسیونر دادگستری اتحادیه اروپا اظهار کرد: در این نگرانیها سهیم است و از واتس‌اپ خواست درباره سیاستش روشنگری کرده و مشخص کند آیا این سیاست منطبق با قانون حمایت از مصرف کننده اروپاست یا خیر. در بیانیه کمیسیونر دادگستری اتحادیه اروپا آمده است: واتس‌اپ تا پایان فوریه مهلت دارد تا با تعهدات محکم درباره نحوه رسیدگی به نگرانیهای مذکور مراجعه کند.

 این مسئله که آیا واتس‌اپ اطلاعات کافی درباره شرایط جدید استفاده از سرویس فراهم می کند و آیا منصفانه است که اطلاعیه های واتس‌اپ (نوتیفیکیشنها) باعث می شوند کاربران سیاست حریم خصوصی جدید را قبول کنند، از جمله موارد مورد نگرانی است.

کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرد نگران مبادله اطلاعات شخصی کاربران بین واتس‌اپ و گروههای شخص ثالث یا سایر شرکتهای مِتا پلتفرمز است.

کاربران واتس‌اپ در ژانویه درباره به‌روزرسانی شرایط استفاده از سرویس این پیام رسان اعتراض کرده بودند و بسیاری معتقد بودند این به‌روزرسانی به اشتراک گذاری اطلاعات با فیس بوک منتهی می شود که اکنون "مِتا" نامیده می شود. بسیاری از کاربران تصور کردند مخالفت با شرایط جدید استفاده از سرویس به مسدود شدن حساب کاربری آنها منجر می شود. در واقع تغییر چندانی روی نداد. با این حال واتس‌اپ مجبور شد تغییراتش را به تاخیر بیاندازد و ماه‌ها تلاش کرد دیدگاه عمومی را در این باره تغییر دهد.

بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی واتس‌اپ اعلام کرد این شرکت درباره نحوه حمایت از حریم خصوصی کاربران در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا و منطبق با تعهداتش، به کمیسیون اروپا توضیحاتش را ارائه خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.