پشت صحنه اتهامات به شرکت قطعه سازی کروز
معمولا از شرکت های بزرگ به عنوان نجات دهنده اقتصاد کشورها یاد می شود و نقشی که این شرکت ها در بزرگ شدن و رشد اقتصادی بازی می کنند، بر کسی پوشیده نیست، اما مشکلی که شرکت های بزرگ یا واحدهایی که هدف های بزرگ دارند، با آن روبرو هستند؛ سنگ های ریز و درشتی است که به سمت آنها پرتاب می شود.

حمید کشاورز کارآفرین و بنیانگذار شرکت قطعه سازی کروز به ابهامات و شایعات مطرح شده مبنی بر این شرکت همانند مافیا در حال حذف سایر شرکت های قطعه ساز است پاسخ داد.

کشاورز ریشه این شایعات را دلال هایی که در بازار قطعه خودرو حضور دارند می داند و بر این نکته تاکید می کند که با توجه به اینکه این شرکت تاکنون ۳ هزار قطعه را داخلی سازی کرده است،‌ این امر به ذائقه دلالان بازار قطعه خودرو خوش نیامده و  موجب شده تا دست به سنگ پراکنی شایعه سازی کنند. 

روایت پشت صحنه اتهامات به کروز

دراین باره حمید کشاورز توچایی کارآفرین و بنیانگذار شرکت قطعه سازی کروز با ذکر مثالی حواشی که این روزها برای این شرکت درست شده است را  اینگونه توضیح می دهد: زمانی که شما از کلمه بلع استفاده می کنید به یاد مار بوآ می افتید که میخواد همه چیز را ببلعد اما اساس اقتصاد رشد است، رشد به طرف زنجیره بالا یا به طرف پایین. اینکه من الان کتمان بکنم که ما تمایلی به بزرگ شدن اقتصاد خودمان  نداشتیم، غلط است، ما قطعا تمایل داشتیم و توانستیم در این ۳۰ سال صنعت خودرو این موفقیت را به دست آوریم. 

او ادامه می دهد: در دنیای اقتصاد، یک رقابت بی نهایت بی رحمانه ای بین شرکت ها وجود دارد. در بسیاری از شرکت های بزرگ رقابت در حدی است که دزدی صنعتی می کنند، پتنت های همدیگر را استفاده می کنند، وکلای شرکت ها علیه هم اعلام جرم می‌کنند. دوستان ما به دلیل اینکه از دنیا و اقتصاد آن تجسمی ندارند چنین اتهاماتی را به ما وارد می کنند. این اتهامات و توقعی که از ما می رود همچون این است که  شما دونده ای داشته باشید و از او بخواهید که ندود و اجازه بدهد دیگران به او رسیده و همه با هم به خط پایان برسند. این در دنیای اقتصاد اشتباه است چرا که اساس اقتصاد جنگیدن، جلورفتن و بزرگ شدن است و چیزی جز این وجود ندارد.

او می گوید: ما قطعا مثل هر شرکت ایرانی قصد بزرگ شدن داشتیم و داریم، ولی این هدف به هیچ عنوان به معنای نابود کردن رقبا یا در انحصار گرفتن کل زنجیره نیست. به ما ایراداتی وارد می کنند که این ایرادات غیر قانونی است.

کشاورز با اشاره به اینکه اگر یک شرکت قطعه سازی بیاید و مالک یک شرکت خودروسازی شود همه قطعات مورد نیاز را خودش می‌سازد و به دیگران نمی دهد، تاکید می کند که اصولا در بسیاری از شرکت های دنیا به دلیل ذینفع بودن، شرکت های قطعه سازان یکی از سهامداران شرکت های خودروسازی هستند. شما میتوانید بر حسب سرمایه ای که می گذارید سهام شرکت های خودروسازی را در بورس خریداری کنید و وقتی که سهامتان بزرگتر شد می توانید در هیئت مدیره واحد خودروسازی حضور داشته باشید.. ما مشخصاً در شرکت کروز سهمی از ایران‌خودرو نداریم. سهاممان در یک شرکت دیگری است که آن هم متعلق به ماست و قابل کتمان نیست.

او در خصوص اینکه برخی معتقدند که خریداری سهام خودروسازی ها موجب می شود، شرکت خودروسازان مجبور به تامین قطعه از شرکت سهامدار شوند، می گوید:‌  چنانچه این اقدام به این معنای فشار قطعه ساز  بر خودروسازی باشد تا شرکت خودروساز را مجبور کند که تنها از این شرکت تامین نیاز کند، این یک اشتباه است، بروز چنین مشکل یا فشاری در دنیا پیش بینی شده است. خودروسازها در دنیا و ایران یک شرکت عام هستند، یعنی لیست تمام خریدها، فروش ها، قیمت ها و تمام دارایی های آنها در کدال هست و اصولاً در صورت های مالی آنها چیز مخفیانه ای وجود ندارد و در اختیار عموم است. ایران‌خودرو نیز حدود ۴۵ میلیون نفر سهامدار دارد، پس اگر ظنی بر فساد اتفاق بیفتد که معاملات درونی به اصطلاح شکل می گیرد، به راحتی در هر مقطعی افشا می شود و کسی که این خطا را مرتکب شده است باید پاسخگو  باشد. به این دلایل این رویه در دنیا هم معمول نیست.

به گفته کشاورز، امکانپذیر نیست که قطعه سازان را محروم کنید تا وارد صنعت خودروسازی نشوند یا سهام شرکت های خودروسازی را نخرند. ما همه در یک رشته و در یک زنجیره هستیم، نگرانی آقایان بیشتر از نگرانی دوستان و همکاران قطعه ساز ماست. بعضی از نهادهای نظارتی نگران هستند که اقدامات ما منجر شود، سایر قطعه سازها از دور رقابت خارج  شوند که به هیچ عنوان اینطور نیست. خودروساز منفعت خودش را میخواهد و در این منفعت از کسی جنس خواهد خرید که از همه مناسب‌تر و با کیفیت‌تر باشد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.