میان‌بر تقویت بنیه وام‌دهی بانک‌ها

 افزایش سرمایه ۴۰۰درصدی بانک ایران‌زمین

بانک ایران‌زمین در راستای پیاده‌سازی چشم‌انداز خود به عنوان اولین بانک دیجیتال کشور و همچنین اصلاح ساختار مالی و افزایش سودآوری این بانک، افزایش سرمایه ۴۰۰درصدی را در دستور کار قرار داده است.

از این رو هیات‌مدیره بانک ایران زمین طرح توجیهی افزایش سرمایه ۴۰۰درصدی این بانک را به بانک مرکزی ارائه کرده که مورد تایید قرار گرفته است.

براساس اعلام مدیران ارشد این بانک، این افزایش سرمایه برای پیاده‌سازی چشم‌انداز پنج ساله دوم بانک و همچنین دستیابی به رتبه اولین بانک خصوصی کشور به لحاظ ارائه خدمات دیجیتال به مشتریان و کسب و کارهای نوین خواهد بود.

بانک ایران زمین در عملکرد ۱۲ ماهه سال ۹۹ شاهد رشد ۵۶درصدی سود سرمایه‌گذاری‌ها و رسیدن این سود به بیش از یک‌هزار و ۲۹ میلیارد ریال است که  بخش عمده‌ای از منابع شرکت صرف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه شده که ارزش بالایی نیز پیدا کرده است.  

هزینه‌های مالی بانک در سال ۱۳۹۹ نیز حدود ۹۹درصد کاهش داشته است. بانک ایران‌زمین با سرمایه ثبتی ۴ هزار میلیارد ریالی توانسته از محل تسهیلات اعطایی ۴ هزار و ۵۷۶میلیارد و ۶۲۹ میلیون ریال درآمد شناسایی کند.

 ملل، ملزم به افزایش سرمایه

موسسه اعتباری ملل برای اخذ موافقت نهایی تبدیل به بانک، باید سرمایه خود را افزایش دهد. این یکی از چهار شرط بانک مرکزی است که مهم‌ترین شرط نیز محسوب می‌شود.

در حال حاضر مدارک لازم و درخواست موسسه اعتباری ملل به بانک مرکزی ارائه شده و موسسه در انتظار اخذ مجوز لازم است.

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل در این خصوص گفت: برای اینکه موسسه اعتباری ارتقا یابد، بانک مرکزی چهار شرط را برای ما در نظر گرفت. یکی از این شروط، افزایش سرمایه موسسه اعتباری ملل است که به زودی سرمایه ما دو برابر خواهد شد. در بحث فروش دارایی‌ها نیز اقدامات ما انجام شده و امیدواریم این مهم را تا پایان سال به سامان برسانیم. دو شرط دیگر نیز شروط مراقبتی هستند که حتما انجام خواهیم داد.

سید‌امین جوادی افزود: هم اکنون سرمایه موسسه اعتباری ملل ۱۰هزار میلیارد ریال است که پس از دوبرابر شدن سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد و در مرحله دوم در صورت تایید سازمان بورس افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را خواهیم داشت. در حقیقت سرمایه ما تا نیمه ۱۴۰۱ به ۴۵ هزار میلیارد ریال خواهد رسید. به گفته وی این افزایش سرمایه باعث بهبود کفایت سرمایه موسسه خواهد شد که این یکی از شروط چهارگانه بانک مرکزی برای تبدیل وضعیت موسسه اعتباری ملل به بانک است.

 افزایش سرمایه چند‌مرحله‌ای بانک مهر ایران

طبق مصوبه مجمع عمومی ‌سالانه و فوق‌العاده بانک مهر ایران، قرار شد ۱۰درصد سود به سهامداران پرداخت شود و مابقی آن به عنوان سود انباشته در افزایش سرمایه شرکت طی چند مرحله به کار گرفته شود. مقرر شد افزایش سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی این بانک در چند مرحله از محل این سود انباشته صورت گیرد؛ در مرحله اول ۹۰۰ میلیارد تومان از سود انباشته سال ۱۳۹۹ و مابقی آن در سال‌های آتی از همین محل تامین خواهد شد.

سرمایه بانک مهر ایران در بدو تاسیس (سال ۱۳۸۶) مبلغ ۱۵هزار میلیارد ریال بود که پس از افزایش سرمایه سال ۱۳۹۹ به ۲۵هزار میلیارد ریال رسید. اکنون با مصوبه مجمع عمومی، سرمایه این بانک در چند مرحله به ۵۰هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

 ارتقای جایگاه بانک سینا

براساس آخرین اطلاعیه مندرج در کدال در تاریخ ۲۰ اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۹) با توجه به مجوز افزایش سرمایه و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی‌ فوق‌العاده افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال به‌مبلغ ۲۵هزار و۳۸۳میلیارد ریال  از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به ثبت رسیده است. در مجمع عمومی ‌فوق‌العاده بانک سینا برای افزایش سرمایه اعلام شد که موقعیت بانک با افزایش سرمایه از رتبه ۱۴ در بین ۱۷ بانک خصوصی به رتبه ۹ و در میان ۲۵ بانک خصوصی و دولتی به جایگاه ۱۵ ارتقا خواهد یافت.

 تلاش بانک توسعه تعاون برای تحقق اهداف

حجت‌الله مهدیان، مدیر عامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه بانک و پیگیری مجدانه مدیران ارشد بانک بر تحقق این امر مهم گفت: موضوع افزایش سرمایه این بانک دولتی مورد وفاق نمایندگان مجلس و دستگاه‌های دولتی بوده است و سرمایه بانک از ۹ هزار میلیارد ریال به ۲۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که نیاز است با تحقق مواد قانونی مندرج در قوانین بودجه دو سال اخیر سرمایه بانک به ۴۰هزار میلیارد ریال برسد.

 بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک دی

سرمایه ثبتی بانک دی ۱۳۵ هزار میلیارد ریال است. نسبت کفایت سرمایه بانک دی از پایان سال ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ماه سال جاری، حدود ۳۹درصد بهبود یافته که بسیار قابل توجه است.  افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۶هزار و۴۰۰میلیارد ریال به‌مبلغ ۱۳۵ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و در تاریخ ۲۳خرداد ماه گذشته در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

 لزوم تقویت بانک مسکن برای ارائه تسهیلات

یکی از بانک‌های دولتی که به علت اهداف فعالیتش باید سرمایه مناسبی برای ارائه تسهیلات به متقاضیان در بخش مسکن داشته باشد بانک دولتی مسکن است. براساس صورت‌های مالی سال ۹۹ بانک، سرمایه آن به میزان ۱۳۰هزار میلیارد ریال است.

زارع، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر لزوم افزایش سرمایه بانک مسکن در بودجه سال آینده تاکید کرد و ادامه داد: در همین راستا دولت در بند «د» تبصره ۲ لایحه بودجه اجازه دارد نسبت به تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک‌های دولتی اقدام و مازاد منابع حاصله را بدون مالیات صرف افزایش سرمایه در بانک‌های دولتی کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: علاوه بر این در بند «ب» تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت می‌تواند تا سقف ۳۰۰هزار میلیارد ریال از سهام و سهم‌الشرکه خود در شرکت‌های دولتی، اموال منقول و غیرمنقول، نسبت به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اقدام کند.