این روغن سلامت شما را به خطر می اندازد

مصرف روغن های جامد و نیمه جامد ، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگها ، آترواسکلروز ( سفت شدن جدار عروق) ، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می شود.

بر اساس نتایج آخرین یافته های علمی در جهان ، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد هم چنین به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می دهد.

اگر چه این روغن­ها درحال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده ­اند که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند ولی باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم  در مقایسه با روغن های گیاهی مایع ، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون  LDL   ، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتا سکته قلبی را بدنبال دارند بویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.

توصیه می شود برای پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی از روغن های مایع با منشاء گیاهی می باشد. چربی های مایع، روند بروز آترواسکلروز ( سفت شدن جدار عروق ) را کند می کند. روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است  را دارند و میزان اسید چرب ترانس  آن کمتر از 2 درصد  و در بعضی از روغن های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند. مصرف روغن های مایع قطعا برای حفظ سلامت به روغن حیوانی و روغن نباتی جامد  و نیمه جامد ارجحیت دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.