اجرایی شدن طرح محله اسلامی تا پایان سال آینده در ۱۱ هزار نقطه کشور

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ضرورت فراهم کردن بستر لازم برای حضور مردم در تحقق دولت اسلامی گفت: به همین منظور تلاش می‌شود تا پایان سال آینده طرح محله اسلامی به عنوان یک چشم‌انداز در حدود ۱۱ هزار محله کشور اجرایی شود.

سردار غلامرضا سلیمانی شامگاه پنجشنبه در نشست تبیینی تحقق محله اسلامی در شهرکرد افزود: به طور متوسط ۵۰ هزار محله در کشور وجود دارد که با اجرای طرح محله اسلامی در حدود ۱۱ هزار محله می‌توان یک‌پنجم محلات کشور را در مسیر فراهم کردن بستر حضور هر چه بیشتر مردم و تحقق دولت اسلامی قرار داد.

وی به اجرای این طرح در بیش از ۸۰۰ محله کشور اشاره و تصریح کرد: موفقیت‌های قابل‌ توجه‌ای در راستای رفع مشکلات مردم در این محلات به ثبت رسیده است و بسیج مستضعفین آمادگی دارد از مساجدی که به این طرح می‌پیوندند، پشتیبانی کند.

سلیمانی با بیان اینکه بسیج به دنبال ایجاد جریان و  تسهیل‌گری در اجرای طرح محله اسلامی و تحقق دولت اسلامی است، یادآور شد: هر تشکیلات دیگری نیز که وارد عمل شود و این جریان را راه‌اندازی کند در صورتی که با سازمان بسیج هم ارتباطی نداشته باشد، باز هم بسیج تلقی خواهد شد چرا که وقتی مردم برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب وارد میدان شوند به معنای واقعی بسیج شکل گرفته است و در طرح محله اسلامی نیز همه بسیجی هستند.

وی هدف از اجرای این طرح را حاکم شدن ارزش‌های اسلامی بیان کرد و اظهار داشت: مهم آن است که جامعه از مرحله دولت اسلامی عبور کرده و تحقق جامعه مهدوی روی بدهد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین پاسخگو بودن مسوولان را در ادامه اجرای طرح محله اسلامی و تحقق دولت اسلامی متذکر شد و گفت: علت آنکه در برخی مواقع به مشکلات مردم توجه نمی‌شود آن است که شیوه دیوان‌سالاری حاکم شده به طور کلی پاسخگو نیست که اگر مردم‌سالاری محقق شود، تمامی افراد موظف به پاسخگویی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انقلاب اسلامی ایران ریشه در اعماق تاریخ تشیع، واقعه عاشورا و مکتب انتظار دارد و از هیچ‌کدام از انقلاب‌های روی داده در جهان همچون انقلاب فرانسه، چین و کوبا الگو نگرفته است و امام خمینی (ره)، انقلاب بومی اسلامی را با غلبه خون بر شمشیر و نه مبارزه مسلحانه و امنیتی به پیروزی رسانید.

سلیمانی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز به عنوان نظام عاشورایی و علوی برای نخستین بار در تاریخ استقرار یافته است، افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، نظام جمهوری اسلامی جز از نظامی که پیامبر اکرم (ص) در مدینه پیاده کردند و به سراسر بلاد اسلامی گسترش دادند، الگو نگرفته است و با آنکه در جریان اسلام پس از واقعه سقیفه بنی ساعده انحراف بزرگی روی داد اما مردم ایران اسلام همواره مانع ایجاد انحراف در مسیر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شده‌اند.

وی، نظام جمهوری اسلامی را یک تجربه جدید مردم‌سالاری اسلامی خواند و ادامه داد: این نظام در گام اول انقلاب ۲ مرحله را شامل پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی پشت سر گذاشته است و بناست که در گام دوم، سه مرحله همچون دولت اسلامی، جامعه‌پردازی و نیل به جامعه مهدوی و مرحله خلق تمدن نوین اسلامی محقق شود.

سلیمانی افزود: مهم‌ترین مرحله از گام دوم انقلاب اسلامی، تحقق دولت اسلامی است چرا که تا این امر به انجام نرسد، تشکیل جامعه اسلامی دور از ذهن خواهد بود.

رییس سازمان بسیج مستضعفین همچنین بیانات مقام معظم رهبری در تنفیذ ریاست جمهوری آیت‌الله رییسی را متذکر شد و تصریح کرد: ایشان نیز راه موفقیت در انجام امور را آوردن مردم به صحنه و تکیه به نیروی مردم دانسته‌اند چرا که امام راحل (ره) نیز با تکیه به قدرت مردم توانستند جنگ تحمیلی را به عنوان بزرگ‌ترین تهدید به فرصت و یک گنجینه تمام ناشدنی مبدل کنند.

انقلاب اسلامی باید نسخه اقتصادی خود را پیاده کند

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد پس از جنگ تحمیلی، نسخه بانک جهانی در کشور به کار گرفته شد و مردم از صحنه اقتصاد خارج شدند، گفت: این نسخه متعلق به ساختار و نظام جمهوری اسلامی نبود و انقلاب اسلامی باید نسخه اقتصادی خود را پیاده کند و از جهتی دیگر مشکلات مردم باید حل شود تا بتوان گفت که دولت اسلامی محقق شده است.

سلیمانی یادآور شد: هدف سند راهبردی ۱۰ ساله اعتلای بسیج که به تصویب مقام معظم رهبری نیز رسیده است، کمک در راستای تسهیل‌گری برای حضور مردم در همه عرصه‌ها و در نتیجه تحقق دولت اسلامی است تا بتوان مردم‌سالاری را نیز تکمیل کرد که در همین زمینه، مسجد نقطه محوری این حرکت به شمار می‌رود.

وی از بسیج به عنوان تشکیلات انقلاب اسلامی نام برد و افزود: همان‌گونه که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از جایی الگو نگرفته است، تشکیلات آن نیز برگرفته از نمونه‌ای نیست و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای حضور مردم در تمامی عرصه‌ها و سالار بودن و صاحب‌کار بودن مردم، تشکیلات بسیج لازم است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین، شکل‌گیری حرکت عمومی منضبط و هدفمند را لازمه رویکرد تحول‌آفرینی دانست و تصریح کرد: وقتی سخن از به میدان آمدن تمامی ظرفیت‌هاست، در اصل تشکیلات بسیج نه به معنای سازمان و سپاه بلکه به معنای مردم مورد نیاز است که در همین راستا نیز مسجد محور قرار می‌گیرد و باید کارکردهای آن همچون فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی، بهداشت و درمان، داوری و حل اختلاف و علمی و فناوری محقق شود.

وی مردم‌سالار شدن اقتصاد را ضروری خواند و گفت: سند راهبردی ۱۰ ساله اعتلای بسیج، مردم پایه کردن تحقق گام دوم انقلاب را در تمامی عرصه‌ها برنامه‌ریزی کرده است از این رو بسیج مستضعفان از تشکیل قرارگاه‌های محله اسلامی حمایت می‌کند و مساجد محلات را در این زمینه فعال خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین در سفر روز پنجشنبه به استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر حضور در یادواره‌های شهدای شهر جونقان و شهرستان بن از ۲ طرح محله اسلامی در شهرکرد بازدید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.