استقرار نیروهای روس در قزاقستان

سخنگوی این نهاد اروپایی گفت: خشونت باید متوقف شود. ما همچنین خواستار خویشتنداری تمام طرف‌ها و راهکار صلح‌آمیز برای این وضعیت هستیم. بدیهی است که اتحادیه اروپا اکنون آمادگی دارد و مایل است تا از گفت‌وگو در این کشور حمایت کند.

سخنگوی کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا خشونت‌های کنونی در قزاقستان را محکوم می‌کند، به تصمیم قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری این کشور برای درخواست از سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره کرد. او گفت: ما اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کنیم، خصوصا اوضاع پیچیده آلماتی. ما اقدامات خشونت‌طلبانه، خرابکاری و غارت که در آلماتی در جریان است، محکوم می‌کنیم. ما از درخواست توکایف از سازمان پیمان امنیت جمعی مطلع شدیم. چنین مداخله‌ای باید با احترام به حاکمیت قزاقستان باشد.   

این در حالیست که روسیه می‌گوید در رایزنی با همسایگان قزاقستان و دیگر متحدان، درباره اقدامات احتمالی بیشتر برای حمایت از عملیات "ضد تروریسم" در آنجا و باز کردن زیرساخت اصلی تصمیم‌گیری می‌کنند.

وزارت خارجه روسیه امروز در بیانیه‌ای گفت: «ما این رویدادهای اخیر در یک کشور دوست را به عنوان تلاشی، الهام‌گرفته از خارج، به منظور تضعیف امنیت و یکپارچگی دولت با توسل به زور و استفاده از تشکیلات مسلح آموزش‌دیده و سازمان‌یافته در نظر می‌گیریم.»

روسیه امروز نیروهایی را در قالب عوامل صلحبان به قزاقستان اعزام کرده است که از سوی سازمان پیمان امنیت جمعی به ریاست مسکو مستقر شده‌اند.

اعتراضات در قزاقستان که با افزایش بهای سوخت به راه افتاد، همچنان ادامه دارد و به درگیری با نیروهای امنیتی کشیده شده است.

خبرگزاری تاس به نقل از وزارت بهداشت قزاقستان اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ تن از زمان آغاز اعتراضات زخمی ‌شدند و بیش از ۴۰۰ تن همچنان در بیمارستان بستری هستند. ده‌ها تن با ادامه اعتراضات کشته‌ شده‌اند، از جمله شهروندان و افسران پلیس. همچنین تلویزیون دولتی قزاقستان امروز گزارش داد، جسد دو نیروی انتظامی با سر بریده شده پیدا شد.

با این حال جزئیات دقیقی از تلفات غیرنظامیان در دست نیست و از آنجایی که شبکه اینترنت در سراسر قزاقستان از چهارشنبه قطع شده است، تایید مستقل گزارش‌ها دشوار است. این تحولات مرگبار در این عضو سابق شوروی که ۱۹۹۱ مستقل شد، بدترین ناآرامی‌های خیابانی از ۳۰ سال پیش تاکنون به شمار می‌روند.

استقرار نیروهای روس همزمان با تشدید اعتراضات در قزاقستان/ هشدار اتحادیه اروپا به مسکو

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.