نگرانی آمریکا از پرتاب موشک ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه به هیل گفت: ایالات متحده نگران توسعه وسایل پرتاب فضایی ایران است و می‌گوید این خطر جدی وجود دارد که تهران برنامه موشکی بالستیک خود را توسعه دهد و روزی بتواند از آن برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کند.

"لورا کلی" در تارنمای هیل وابسته به کنگره آمریکا نوشت: دولت ایران روز پنجشنبه مدعی شد که با موفقیت یک موشک حامل سه "دستگاه تحقیقاتی" ماهواره ای را به فضا پرتاب کرده است.

 هنوز مشخص نیست که آیا دستگاه‌های تحقیقاتی با موفقیت به مدار پرتاب شده‌اند یا خیر، اما این اقدام به دنبال اقدامات تحریک‌آمیز فزاینده‌ای از سوی ایران صورت می‌گیرد، حتی در حالی که ایران در حال مذاکره غیرمستقیم با آمریکا بر سر بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برنامه اقدام جامع مشترک است (برجام).

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برنامه فضایی ایران که تهران آن را برای اهداف غیرنظامی توصیف می‌کند، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که از ایران می‌خواهد فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک «طراحی‌شده برای حمل سلاح‌های هسته‌ای، از جمله پرتاب‌ها را  با استفاده از چنین فناوری موشک های بالستیک انجام ندهد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ایالات متحده به استفاده از تمام ابزارهای منع اشاعه خود برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه های موشکی ایران ادامه می دهد و از دیگر کشورها می خواهد تا برای رسیدگی به فعالیت های توسعه موشکی ایران گام بردارند».

 خبرگزاری فارس روز پنجشنبه به نقل از احمد حسینی سخنگوی وزارت دفاع ایران، پرتاب موفقیت آمیز موشک به فضا را دستاورد برنامه فضایی غیرنظامی جمهوری اسلامی دانست.

این خبرگزاری به نقل از این مقام ایرانی نوشت: ما کار را تسریع خواهیم کرد تا بتوانیم یکی از شش کشوری باشیم که می‌توانند ماهواره‌ها را به مدار GEO (ژئوستاکشن) پرتاب کنند.  خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سال ۲۰۱۹ توسط آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی شد.

 آسوشیتدپرس گزارش داد که حسینی و دیگر مقامات هنوز در مورد وضعیت اجرام پرتاب شده به فضا چند ساعت پس از پرتاب اظهار نظر نکرده اند و نشان می دهد که موشک به سرعت لازم برای قرار دادن محموله خود در مدار صحیح دست نیافته است.

 دولت ترامپ تلاش های ایران برای پرتاب ماهواره به فضا را به عنوان اقدامات نظامی تحریک آمیز تلقی کرد.  در سال ۲۰۲۰ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی ایران به فضا را محکوم کرد و گفت این تلاش برنامه موشک‌های بالستیک تهران را ارتقا داد.

 انفجار موشک سکوی پرتاب در سال ۲۰۱۹ توجه رئیس جمهور وقت ترامپ را به خود جلب کرد و وی تصویری از انهدام را همراه با "بهترین آرزوها و موفقیت" در تعیین علت شکست در توییتر منتشر کرد.

و در سال ۲۰۱۷، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان شکایت مشترکی را به سازمان ملل درباره پرتاب موشک حامل ماهواره توسط ایران با آمریکای وقت، صادر کردند.  نیکی هیلی، سفیر سازمان ملل متحد این پرتاب را نقض توافق هسته ای خواند.

 دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و دولت بایدن در حال شرکت در هشتمین دور مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین بر سر تلاش برای بازگرداندن هر دو طرف به توافق است، که پرزیدنت بایدن می گوید بهترین راه برای جلوگیری ایران از  دستیابی به سلاح هسته ای است .

 ایران که مدعی است فعالیت‌های هسته‌ای‌اش برای اهداف صلح‌آمیز است، در سال ۲۰۱۹ شروع به نقض مفاد توافق کرد و از آن زمان بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق بوده است و ناامیدی مذاکره‌کنندگان آمریکایی را برانگیخته است که از تهران به دلیل عدم مشارکت با حسن نیت در مذاکرات انتقاد می‌کنند.  .

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، در حالی که ایالات متحده و ایران در آخرین دور مذاکرات "پیشرفت اندکی" داشته اند، هنوز زود است که بگوییم این پیشرفت چقدر اساسی است.

 او گفت: «به عقیده ما، حداقل، هر گونه پیشرفتی از سرعت بخشیدن به گام های هسته ای ایران کوتاهی می کند و بسیار کند است».  همانطور که قبلاً گفته‌ایم، این نمی‌تواند ادامه یابد یا به زودی برای بازگشت به پایبندی متقابل به برجام دیر خواهد بود

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.