افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم در واکنش به افزایش تورم در سال 2022

طلای جهانی در پایان معاملات روز گذشته روی ۱۷۷۸ دلار قرار داشت. قیمت طلا در شروع معاملات امروز مسیر صعودی را دنبال کرد و در ساعت ۱۲ و ۲۳ دقیقه عصر به وقت ایران روی ۱۷۸۳ دلار قرار گرفت. قیمت طلا تا این ساعت در بازگشت به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار ناکام بود.

سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی و واکنش قیمت طلا

چیزی به شروع سال جدید میلادی نمانده است و دولت‌های بزرگ دنیا لزوم اعمال یا عدم اعمال محدودیت‌ها به واسطه شیوع گونه جدید ویروس کرونا را بررسی می‌کنند. در این شرایط انتظارت بانک‌های مرکزی دنیا در مورد گذرا بودن تورم تغییر کرده است. افزایش اولیه تورم به خاطر بازگشایی اقتصاد پس از همه‌گیری بود، اما بر خلاف انتظارات بانک‌های مرکزی دنیا نرخ تورم کاهش نیافت. در این میان فدرال رزرو لحن خود را در مورد تورم تغییر داده ‌است و بانک‌های مرکزی نیوزلند، کانادا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا زمان‌بندی خود را برای افزایش نرخ بهره جلوتر انداخته‌اند.

با وجود نگرانی‌های تورمی گزارش‌های مربوط به اقتصاد آمریکا نسبتا قوی هستند و این مسئله فدرال رزرو را در موضعی قرار می‌دهد که بتواند در مورد انقباضی کردن سیاست‌های پولی خود با جسارت بیشتری عمل کند، حتی برخی احتمال می‌دهند در سال آینده فدرال رزرو سه بار نرخ بهره را افزایش دهد. در آن صورت احتمالا دلار آمریکا تقویت و طلای جهانی تضعیف خواهد شد. به هر روی سرنوشت قیمت طلا با موفقیت بانک‌های مرکزی در کنترل تورم و موفقیت دولت‌ها در کنترل پاندمی گره خورده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «واکنش طلا به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش تورم در سال2022» در اقتصادنیوز بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.