گزینه آمریکا در صورت شکست مذاکرات وین

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت که ایالات متحده در حال تصمیم‌گیری است و برای جهانی که در آن بازگشتی به توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد آماده می‌شود.

این مقام گفت: از زمانی که تهران مذاکرات را در ژوئن به حالت تعلیق درآورد، پنج ماه و نیم صبورانه منتظر بودیم. دولت ایران گفت که برای آماده شدن به زمان نیاز دارد.

وی در ادامه مدعی شد: آنچه در هفته گذشته و همین حول و حوش دیدیم، معنای آمادگی برای آن‌ها بود... این به معنای تداوم تسریع برنامه هسته‌ای آن‌ها به ویژه به روش‌های تحریک‌آمیز بود تا اهرمی برای گرفتن امتیازات غیرمنطقی بسیار فراتر از محدوده توافق اولیه به دست آورند.

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، مقام‌های اروپایی و ایرانی گفته‌اند که انتظار دارند در روزهای آتی به میز مذاکره بازگردند.

این مقام ارشد آمریکایی سپس در ادامه تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران و مقصر جلوه دادن آن، افزود: اما تاریخ از سرگیری برای ما بسیار کمتر از این اهمیت دارد که آیا ایران آماده بازگشت با یک نگرش جدی است یا خیر. تاکنون آنچه ما دیده‌ایم... متأسفانه خلاف این را نشان می‌دهد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در حالی که دولت بایدن هیچ احتمالی را رد نکرده، تأکید کرده است که همراه با شرکای خود در اروپا، تعدادی از آنچه این مقام «ابزار» خواند را در اختیار دارد تا در صورت امتناع ایران از پایبندی مجدد به توافق، به کار بگیرد. این‌ها شامل تحریم‌های اضافی ایالات متحده و همچنین اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی است که به عنوان بخشی از توافق اولیه لغو شده بودند.

این مقام از گفتن اینکه آیا دولت آمریکا صادرات نفت ایران به چین را که به ادعای واشنگتن پست ناقض تحریم‌ها هستند و تاکنون واشنگتن تا حد زیادی چشمانش را به روی این مسئله بسته، سخت‌تر خواهد کرد، خودداری کرد.

مقام وزارت خارجه آمریکا که در یک نشست توجیهی برای خبرنگاران تحت قوانین ناشناس ماندن صحبت می‌کرد، اظهار داشت: اگر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بازگشت به توافق را غیرممکن کند، باید نتیجه‌های دیپلماتیک دیگری نیز وجود داشته باشد که ما آماده پیگیری آن باشیم. قطعاً... ما باید از ابزارهای دیگری استفاده کنیم، ابزارهایی که می‌توانید تصور کنید، تا فشار بر ایران را افزایش دهیم تا به موضع معقولی در میز دیپلماتیک بازگردد.

وی در اشاره به دو سند ارائه شده از سوی هیأت ایرانی، ادعا کرد: اما مذاکره‌کنندگان جدید تهران روز دوشنبه با پیشنهادی‌هایی به میز مذاکره بازگشتند که عقب‌نشینی از هر یک از مصالحه‌هایی بود که ایران قبلاً مطرح کرده بود. همه مصالحه‌هایی را که دیگران و به‌ویژه ایالات متحده انجام داده بودند، درو و سپس درخواست‌های بیشتری مطرح می‌کرد.

این مقام آمریکایی گفت: اگر ایران به این رویکرد ادامه دهد، ما به روش‌هایی تعدیل خواهیم کرد که به نظر من کاملاً بدیهی است.

او سپس مدعی شد که حتی روسیه و چین هم «از میزانی که ایران از مصالحه‌های خود عقب‌نشینی کرده و سپس مضاعف کردن درخواست‌هایش از ما و شرکای ما، شگفت زده شده‌اند. اما روسیه و چین هر دو اولویت‌های خود را در منطقه و همچنین منافع خود را در تضعیف اهداف ایالات متحده دارند».

به گزارش واشنگتن پست، وی در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی بر سر مذاکرات وین گفت: ما تلاش برای آرام کردن اسرائیل را وظیفه خود نمی‌دانیم... وظیفه ما متوقف کردن آن‌ها نیست، وظیفه ما همکاری با یکدیگر در جهت هدف مشترکمان است و تا آنجا که ممکن است سیاست‌هایمان را همسو کنیم. اما در نهایت، اسرائیل منافع ملی خود را دارد که از آن‌ها دفاع خواهد کرد.

همچنین خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد این مقام وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد واشنگتن امید خود را در این خصوص که هنوز توافق با ایران ممکن است، از دست نمی‌دهد و در عین حال فکر می‌کند هنوز زود است که بگوید توافق قابل نجات است.

طبق این گزارش، وی در پاسخ به این سوال که «آیا زمان آن رسیده که تصدیق کنیم توافق قابل احیا نیست»، گفت: می‌خواهم تاکید کنم که به آن نقطه نرسیده‌ایم. ایالات متحده همچنان فکر می‌کند فرصت بازگشت وجود دارد و این بهترین و سریع‌ترین راه است.

مقام‌های آمریکایی بارها در مناسبات مختلف با شانه خالی کردن از بار مسئولیت واشنگتن در قبال تعهداتی که باید برای بازگشت به برجام ایفا کند، توپ را به زمین ایران انداخته‌اند و مدام از گزینه‌های جایگزین برای روزی که مذاکرات وین شکست بخورد، صحبت به میان می‌آورند.

دور جدید مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام از روز دوشنبه (۲۹ نوامبر و هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و ایران دو سند درباره رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و طرف‌های اروپایی از ایران درخواست کردند که برای رایزنی با مقام‌های کشورهای خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند و مجدداً به زودی برای ادامه این مذاکرات به وین بازگردند که هنوز زمان دقیق بازگشت به مذاکرات نامشخص است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.