پایان مذاکرات وین و احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ایران در دور هفتم مذاکرات هسته‌ای پیشنهادهایی ارائه کرد که هر آنچه پیش تر در مورد آن موافقت شده بود را به عقب برگرداند؛ یعنی هر یک از مصالحه‌هایی که ایران در شش دور مذاکرات مطرح کرده بود، و همه مصالحه‌هایی را که دیگران و به‌ویژه ایالات متحده ارائه کرده بودند را به عنوان مبنا تلقی کرده و سپس درخواست‌های بیشتری ارائه کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفته است که نمی‌داند دور بعدی مذاکرات چه زمانی از سر گرفته می‌شود و همزمان ادعا کرد: «اگر به این نتیجه برسیم که ایران توافق هسته‌ای را نابود کرده است، تصور می‌کنیم تحریم‌های بیشتری در راه باشد.»

ادعای مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نام آن نشده در حالی صورت گرفته که ایران دو پیش نویس پیشنهادی را درباره تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ارائه کرده است که اگر مذاکرات به توافق منجر شود، باید انجام شوند و این پیشنویس های پیشنهادی در تلاش برای پیشبرد مذاکرات، مطابق با مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، تهیه شده‌اند.

روز گذشته همچنین میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین اعلام کرد که دور هفتم گفتگوها میان ایران و ۱+۴ تمام نشده و ادامه خواهد یافت.

وی در توضیح این مطلب افزود: طرفین گفتگو تصمیم گرفتند که یک وقفه فنی داشته باشند، به ویژه برای آنکه از پایتخت‌هایشان مشورت بگیرند و درباره نحوه پیشرفت کار فکر کنند.

اولیانوف در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تمایل تهران برای گرفتن ضمانت مبنی بر اینکه برجام دوباره به وضعیتی که در دوران ترامپ پیش آمد؛ گرفتار نمی‌شود، کاملاً منطقی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.