ادعای رسانه ژاپنی درباره مذاکرات وین: با مشکل روبرو شده است!

در حالی که جامعه بین الملل به شدت نگران تسریع توسعه برنامه های هسته ای ایران است، مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای دنبال می شود. وزیران امور خارجه ایران و آمریکا رویکرد سفت و سختی را در این دور از مذاکره نشان دادند و به نظر می رسد هر دو طرف مذاکره دشواری را پیش رو دارند.

ان اچ کی ژاپن در گزارشی نوشت: از آنجا که دولت سابق ترامپ به طور یک جانبه از توافق هسته ای خارج شده و تحریم ها را علیه ایران از سرگرفته و از سوی دیگر ایران در پاسخ به واکنش آمریکا توسعه برنامه های هسته ای از جمله تولید اورانیوم با غنای بالا را سرعت بخشیده، توافق هسته ای کارآیی خود را از دست داده است. اما با روی کار آمدن دولت بایدن در ماه ژانویه امسال، ایران و آمریکا برای بازیابی توافق هسته ای تلاش کردند.

روز بیست و نهم ماه نوامبر مذاکره احیای توافق هسته ای که در واقع نخستین مذاکره دولت محافظه کار تندرو و ضد آمریکایی رییسی بود، در وین اتریش آغاز شد.

نمایندگان ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا و سایر کشورها مذاکره غیر مستقیم را آغاز کردند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوم ماه دسامبر در جمع خبرنگاران در سوئد گفت: «بزودی درخواهیم یافت که آیا ایران در مذاکره جدی است یا نیست. بیانات و اقدامات اخیر ایران نمی تواند خوشبینانه باشد.

 از سوی دیگر به گزارش وزارت امور خارجه ایران، امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مذاکره تلفنی با هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن گفت: «طرف های اروپایی و آمریکایی باید حسن نیت و جدیت خود را در میز مذاکره و عمل نشان دهند. مهم این است که این مذاکره نتیجه در پی داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.