یافته های جدید درباره خطرات اُمیکرون!

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تغییرات متعددی در ژنوم سویه جدید ویروس کرونا به نام "اومیکرون" ایجاد شده که این تغییرات موجب انتشار راحت‌تر و با سرعت بیشتر نسبت به سایر سویه‌های ویروس کووید ۱۹ (حتی سویه دلتا) شده است.

دکتر فروزان کریمی ایمونولوژیست افزود: تاکنون مشخص شده که اومیکرون سرایت‌ پذیری بیشتری از سایر سویه‌های شناخته‌ شده کرونا دارد.

وی تصریح کرد: هر چند تاکنون مشخص نیست که آیا شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از این سویه جدید از سویه‌های قبلی بیشتر است اما باید به این نکته مهم توجه داشت که حتی اگر شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن از سویه‌های قبلی بیشتر نباشد، ولی به علت اینکه میزان سرایت آن بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی (حتی سویه دلتا) است، اومیکرون می‌تواند به تعداد بیشتری از افراد را درگیر این بیماری کند و در نتیجه، می‌تواند تعداد افراد مبتلا، بستری و فوت‌شده را افزایش دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون تعداد اندکی از افراد آلوده‌ به این سویه در کشورهای مختلف شناسایی شده‌اند و پزشکان و محققان حداقل ۲ الی سه هفته زمان لازم دارند تا در مورد اثرات این سویه از ویروس کرونا بر وضعیت سلامتی این افراد اعلام‌نظر کنند، بنابراین تا این لحظه شدت بیماری و میزان مرگ و میر آن، نامشخص است و باید منتظر بود تا رفتار بیولوژیک آن، آشکار و مشخص شود.

کریمی یادآور شد: هر چند انتظار می‌رود حتی در افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند نیز ابتلا به این سویه ویروس کرونا رخ بدهد، اما چنین پیش‌بینی می‌شود که واکسن‌ های موجود قادر خواهند بود تا حد زیادی از بروز نوع شدید بیماری، بستری‌شدن در بیمارستان و فوت بیماران جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، شواهد اولیه حاکی از آن است که افراد کاملاً واکسینه‌شده، اگر به سویه اومیکرون آلوده شوند، می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. پس واکسن ‌زده ها هم باید مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از تماس با این ویروس انجام دهند.

ایمونولوژیست افزود: در هفته‌های آینده، همزمان با سردشدن هوا و برگزاری جشن‌های سال نو و اعیاد در بسیاری از کشورها که منجر به تجمع افراد در فضاهای بسته می‌شود، امکان شیوع گسترده بیماری کووید۱۹ و قرار گرفتن این کشورها در پیک جدید این بیماری وجود دارد.

وی تاکید کرد: رعایت دقیق تمامی اقدامات پیشگیرانه به خصوص حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از تجمع در فضاهای بسته، استفاده از ماسک، و شست و شوی مرتب دست‌ها و صورت، همچنان بسیار ضروری و مورد تأکید است.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت جمعه پنجم آذر) حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد و این سویه را نگران‌کننده خواند.

کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.

تاکنون حداقل در ۴۰ کشور جهان این سویه از ویروس کرونا شناسایی شده است و به همین دلیل دولت ها قوانین مسافرتی را با هدف تلاش برای مهار گسترش آن تشدید کرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.