اُمیکرون امتحانات حضوری دانشگاهها را لغو می کند؟
 

"علیرضا وجهی"  معاون  دانشجویی دانشگاه تهران درباره برنامه‌ریزی برای اسکان دانشجویان  کارشناسی ارشد  در خوابگاه‌ها در بازه زمانی امتحانات گفت: به دانشکده‌ها اعلام کردیم که برای امتحانات برنامه‌ریزی و آنها را فشرده برگزار کنند تا دانشجویان بتوانند طی بازه زمانی دو تا سه هفته‌ای به دانشگاه بیایند و بعد از شرکت در امتحان بروند.

وی افزود: هم اکنون برخی دانشکده‌ها برنامه ریزی کردند و ما برای دانشکده‌هایی که به صورت فشرده برنامه ریزی‌ها را انجام دادند، خوابگاه در نظر گرفته‌ایم. در این میان یک سری دانشکده‌ها هیچ اطلاعی به ما نداده‌اند و برخی دیگر هم یک برنامه‌ریزی برای بازه زمانی سه هفته‌ای ارائه کرده‌اند. ما نیز به گروه‌هایی که آن‌ها معرفی کرده‌اند، خوابگاه داده‌ایم.

وجهی در پاسخ به این سوال که آیا اقامت فشرده دانشجویان در خوابگاه‌ها، مانع رعایت ظرفیت پنجاه درصدی که طبق دستورالعمل ابلاغ شده بود، نخواهد شد؟ گفت: خوابگاه برای دانشجویان  کارشناسی  در دوره امتحانات و برای آنهایی که واحد عملی دارند، در نظر گرفته شده است. همچنین خوابگاه برای مقاطع ارشد و دکتری تقریبا در دسترس است. در حال حاضر تعداد ۱۷۰۰ نفر  دانشجو  در خوابگاه‌های ما اسکان داده شده‌اند.

معاون دانشجویی  دانشگاه تهران  گفت: وقتی ما برنامه فشرده در نظر می‌گیریم، برای این است که سریعا بتوانیم گروه‌ها را خارج کرده و گروه‌های بعدی را اسکان دهیم، زیرا آنقدر ظرفیت نداریم که طبق استانداردهای موجود در پروتکل‌ها دانشجویان را در خوابگاه‌ها جا بدهیم.

وی ادامه داد: از یک طرف بازه زمانی امتحانات را بیشتر کردیم و از طرف دیگر از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که مدت زمان امتحانات را فشرده کنند تا با این روش گروه‌های دانشجویان را مدیریت کنیم. این باعث می‌شود امتحانات دانشجویان و حضورشان در خوابگاه‌ها با هم تداخل و همزمانی نداشته باشند.

 وجهی در پاسخ به این سوال که به تازگی  سازمان بهداشت جهانی  خبر از واریانت جدید کرونا داده است، آیا دانشگاه با وجود این واریانت جدید، تجدیدنظری در خصوص نحوه برگزاری امتحانات خواهد داشت؟ گفت: در حال حاضر کلاس حضوری برای دانشجویان  کارشناسی  نداریم، در رابطه با مقاطع ارشد و دکتری نیز آنچه که  استاندارد  است، پیاده می‌شود.

معاون دانشجویی  دانشگاه تهران  اشاره کرد:‌ توسعه زمان امتحان و فشرده کردن گروه‌های امتحانی برای این است که حضور همزمان دانشجویان، به حداقل برسد. ما هنوز نمی‌دانیم این  ویروس  با واریانت جدید چه خصوصیتی دارد و هنوز پروتکل برخورد با آن را دریافت نکرده‌ایم، زیرا خیلی جدید است.

وی افزود:‌ هر پروتکلی به ما بدهند بر اساس آن اجرا خواهیم کرد تا الان تصمیم همان است که به شما توضیح دادم؛ حال اینکه واریانت جدید چگونه است و آیا باعث می‌شود برنامه‌های امتحانی و حضور دانشجویان به هم بخورد یا نه فعلا مشخص نیست.

وجهی در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان برای اسکان در خوابگاه در زمان امتحانات، خودشان باید درخواست خوابگاه بدهند یا این برنامه ریزی به عهده دانشگاه است؟ گفت: یک سری از ورودی‌ها و مقاطع از جمله دانشجویان ارشد، دکتری و کسانی که پروپوزال دارند و مجاز شناخته شده‌اند، خودشان می‌توانند به شکل مستقیم از طریق سایت دانشگاه اقدام کنند و نیاز به معرفی ندارند.

وی افزود: همچنین ما به دانشکده‌ها واگذار کردیم که درباره اسکان دانشجویان جدید الورود که از مقطع دبیرستان وارد شده‌اند، به صورت فشرده برنامه ریزی کرده و سپس به ما اعلام کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره وضعیت  واکسیناسیون  این دانشگاه گفت: آخرین آمار  واکسیناسیون  دانشجویان را باید از  وزارت بهداشت  پرسید، سوال ما هم همین است. دانشگاه چطور می‌تواند از وضعیت واکسیناسیون دانشجویان خود با خبر باشد؟ خیلی از دانشجویانی که در شهرستان‌ها هستند همانجا واکسن زده‌اند.

وجهی بیان کرد: یکی از خواسته‌های جدی ما این است که آمار کسانی که واکسن زده‌اند را به صورت وب سرویس به دانشگاه‌ها بدهند و ما هر لحظه متوجه شویم چه کسی واکسن زده و چه کسی نزده است. ممکن است در آینده بگویند اگر کسی سومین دز را نزده، نمی‌تواند یک سری امتیازات داشته باشد.

وی گفت: ما ۴۰ هزار  دانشجو  داریم از کجا متوجه شویم که آن‌ها واکسن زه‌اند یا نه؟ آیا می‌توان تک تک آن‌ها را کنترل کرد؟ بنابراین باید یک وب سرویس برای آمار واکسیناسیون دانشجویان تهیه شود. ظاهرا  وزارت بهداشت  این آمار را داشته و بعد آن را به  وزارت کشور  داده است.  وزارت کشور  نیز این اطلاعات را به وزارت ارتباطات داده است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: با اینکه دکتر مخبر  معاون اول  رییس قول مساعد داده بودند که این کار انجام شود اما تا الان به صورت وب سرویس در اختیار ما قرار نگرفته است. هرچند که مرکز فناوری‌های دیجیتال ما پیگیر است اما هنوز فرصت نشده این اطلاعات را به صورت آنلاین بگیرد. در هر صورت این آمار مورد نیاز همه دانشگاه‌ها است.

وجهی گفت: باید سیستم به گونه‌ای باشد که هم اکنون  به دانشجویانی که واکسن نزده‌اند پیام داده شود شما به دلیل‌ عدم تزریق واکسن نمی‌توانید به دانشگاه بیایید و در امتحانات شرکت کنید. البته ما در دانشگاه تهران سعی کردیم به صورت آفلاین یک سری اطلاعات را کسب کنیم اما اینکه اطلاعات آماری به صورت آنلاین باشد مهم‌تر است زیرا اطلاعات آنلاین قابلیت به روز شدن دارد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: اطلاعات آفلاین ما می‌‎گوید، حدود ۷۱ درصد دانشجویان دکتری دانشگاه تهران واکسن دریافت کرده‌اند. ما از راه‌های مختلف پیگیر هستیم تا اطلاعات کافی را کسب کنیم. باید یک وب سرویس بر مبنای اطلاعات واکسیناسیون دانشجویان تهیه شود و هر روز بر اساس آن دانشجویان مجاز باشند که در امتحان حضور داشته باشند یا حتی برایشان کارت امتحان، اجازه ورود به خوابگاه و رزرو غذا صادر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.