توطئه تازه آمریکا با همکاری قسد در سوریه

دقیقا در زمانی که آمریکایی‌ها در حال انتقال غیرقانونی تجهیزات و انواع سلاح به سوریه هستند، شبه نظامیان کردستان این کشور (قسد) اعلام کرده‌اند که صدها زندانی «داعش» را در روزهای آینده آزاد خواهند کرد، اقدامی که حکایت از برنامه‌ریزی دو طرفه برای آتش‌افروزی جدیدی در سوریه دارد.

در روزهای اخیر برخی منابع نزدیک به شبه‌نظامیان کُرد سوریه موسوم به «قوات سوریة الدیمقراطیة» (قسد) از آمادگی این گروه برای آزادی صدها تروریست داعشی از زندان‌های تحت نظر «قسد» خبر دادند.

برخی منابع نزدیک به قسد، فهرستی از اسامی حدود ۷۰۰ نفر از تروریست‌های داعش را که از اهالی استان‌های «الرقه، الحسکه و دیرالزور» سوریه می‌باشند و قرار است با میانجیگری سران عشایر شمال شرق این کشور آزاد شوند، منتشر کردند.

این فهرست که به امضای تعدادی از سران عشایر شمال شرق سوریه رسیده، شامل زندانیانی است که طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ توسط قسد بازداشت و در زندان‌های مناطق «الرقه، غویران، الطبقة، الحسکة، جرکین، علایا، المالکیة، الشدادی، الصور، میدان نفتی العمر، نافکر و الکسره» این گروه در بازداشت بوده‌اند.

وبگاه «العربی الجدید» به نقل از یک منبع نزدیک به قسد نوشت که «همه افرادی که مرتکب جنایت شده‌اند، محاکمه خواهند شد و بدون دریافت ضمانت آزاد نخواهند شد، اما این موضوع مربوط به سوری‌ها است و اتباع خارجی پس از محاکمه یا قبل از آن به کشورهای خود انتقال داده خواهند شد».

پیشتر روزنامه انگلیسی «گاردین» مدعی شده بود که قسد در ازای دریافت غرامت مالی، زندانیان داعشی را از بازداشتگاه‌های خود در شمال شرقی سوریه آزاد می کند، هرچند قسد پیش از نیز شماری از عناصر گروهه تروریستی داعش را از زندانهای خود با همین شکل آزاد کرده بود.

هنوز آمار دقیقی از تعداد زندانیان داعش در زندان‌های قسد وجود ندارد، اما گفته می‌شود که تعداد آن‌ها حدود ۱۲ هزار نفر است که سه هزار نفر آن‌ها خارجی و از اتباع ۵۴ کشور هستند و علاوه بر آن حدود چهار هزار نفر سوری و چهار هزار نفر نیز عراقی می‌باشند.

در حالی که قسد به دنبال آزادی تروریست‌های داعشی از زندانهای خود در شمال شرق سوریه می‌باشد، نظامیان تروریست آمریکایی نیز در دو روز اخیر  در ادامه روند انتقال تجهیزات به سوریه، ۱۰۰ کامیون حامل تجهیزات لجستیک و تانکر سوخت را به طور غیرقانونی از طریق گذرگاه غیر قانونی «الولید»، از عراق وارد سوریه کردند.

منابع محلی اعلام کردند که ابتدا ۶۰ کامیون و دو ساعت بعد نیز ۴۰ کامیون دیگر که متعلق به آمریکا بوده، دو روز پیش از عراق وارد شهرک «رمیلان» در ۶۸ کیلومتری شرق شهر «قامشلی» در شمال شرقی سوریه شدند.

این در حالی است که سوریه، حضور اشغالگران آمریکایی در خاک خود را غیر قانونی می‌داند و بارها تأکید کرده است که به آن پایان خواهد داد؛ ساکنان مناطقی که در اشغال آمریکا هستند نیز بارها دست به اعتراض و تظاهرات علیه این نیروها زده‌اند.

این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه در اوایل آبان ماه جاری در یکی از ایست‌بازرسی‌های جاده الحسکه-رقه-حلب از عبور کاروان آمریکا جلوگیری کردند. آمریکا در چند نقطه از منطقه «الجزیره» سوریه به‌ویژه در میدان‌های نفتی و گازی شرق این کشور با هدف سرقت و قاچاق منابع، پایگاه ایجاد کرده است.

واشنگتن با پشتیبانی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) ماهانه منابع استخراج‌ شده از میدان‌های مذکور را به پایگاه‌های خود به کشورهای مجاور قاچاق می‌کند.

نکته قابل تاملی که وجود دارد این است که در طول بیش از ۱۰ سال گذشته که بحران سوریه آغاز شده، عناصر گروهک تروریستی داعش و نیروهای قسد (کردهای سوریه) همواره گوش به فرمان فرماندهان اشغالگر آمریکایی خود بوده‌اند و طی این سال‌ها در این مسیر لطمات جبران‌ناپذیری به مردم سوریه وارد کرده‌اند.

چندی پیش گروهک آمریکایی قسد در خیانتی که در حق مردم سوریه کرد، ۱۰۰ غیرنظامی سوری را در استان الحسکه (شمال شرق سوریه) با حمله به روستاهای منطقه «تل براک» در این منطقه ربود.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در خبری در این باره اعلام کرده بود که تعداد زیادی از خودروهای نظامی متعلق به اشغالگران آمریکایی و نیروهای قسد (که اکثر آنها کرد سوریه و شماری نیز عرب هستند) روستاهای منطقه تل براک در شمال شرقی الحسکه را محاصره و به خانه‌های روستاهای «سمحان، تل الفارس و الجصاح» حمله کردند و پس از ارتکاب اعمال فجیع علیه مردم این روستا از جمله ضرب و شتم و توهین، بیش از ۱۰۰ غیرنظامی را از این روستاها ربودند.

«سانا» به نقل از منابع خود اعلام کرد که این اقدام گروه تروریستی قسد پس از آن صورت گرفت که مردم این مناطق نسبت به سرقت کابل‌های برق که روشنایی این مناطق و اطراف آن را تامین می‌کند، توسط عناصر این گروه اعتراض کردند. این گروه تروریستی با سرقت این کابل‌ها از آن برای تامین برق مقرهای نظامی خود و برخی از محل‌های تجمع نیروهای اشغالگر آمریکایی در منطقه استفاده می‌کند.

کردهای سوریه عموما در استان الحسکه و در شمال استان‌های الرقه، حلب و ادلب (هم مرز با ترکیه) ساکن می‌باشند که قبل از آغاز بحران این کشور، از جمعیت ۲۳ میلیون و پانصد هزار نفری سوریه حدود ۱۳ درصد کُرد بودند که در ۱۷ درصد خاک سوریه ساکن بودند، ولی با آغاز بحران این کشور و خلاء امنیتی موجود در شمال سوریه نیروهای قسد اقدام به اشغال بخش‌هایی از شمال این کشور (حدود ۸ درصد دیگر) کردند که در حال حاضر کُردها حدود ۲۵ درصد خاک سوریه را در حالت نیمه اشغال دارند و گروهک‌های تروریستی دیگر همچون «تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) نیز پنج درصد خاک این کشور را در استان ادلب در اشغال خود دارند.

 گروهک قسد عملا زیر نظر اشغالگران آمریکایی فعالیت می‌کند و حتی برخی منابع اعلام کرده‌اند که نظامیان صهیونیست نیز بر سازماندهی این گروهک نظارت دارد، ولی گروه تروریستی تحریر الشام مستقیما زیر نظر ترکیه فعالیت می‌کند. به غیر از این نظامیان اشغالگر ترکیه نیز در استان ادلب و همچنین شمال استان حلب حضور دارند.

در سال‌های اخیر درگیری متعددی میان گروه قسد و نظامیان ترکیه در داخل خاک سوریه صورت پذیرفته است، اقدامی که حتی با واکنش مقامات آمریکایی نیز مواجه شده است.

در سال های اخیر و تاکنون آمریکایی‌ها (به ویژه پس از خروج از افغانستان) از دو گروه تروریستی داعش و قسد در سوریه حمایت همزمان می‌کنند. پس از شکست گروه تروریستی داعش در سوریه که توسط سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه در آذرماه ۱۳۹۶ و یک ماه قبل از آن در عراق اعلام شد، آمریکایی‌ها پشتیبانی و حمایت خود را از عناصر باقی مانده داعش در سوریه و عراق افزایش دادند و با جابجایی عناصر این گروه به دو کشور، اقدامات تروریستی آنها را پوشش دادند.

تحرکات و فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه با حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر افزایش یافته و این درگیری‌ها و تحرکات نشان می‌دهد که تروریست‌ها و حامیان آنها دوباره در سوریه فعال شده‌ و برنامه‌های جدیدی در سر دارند.

شرایط این روزهای سوریه به ویژه در شمال شرق این کشور که نظامیان تروریست‌ آمریکا نیز در آن حضور دارند، پس از خروج خفت بار آنها از افغانستان، ملتهب شده است، التهابی که توسط نظامیان آمریکایی و یا گروهای وابسته به واشنگتن صورت می‌گیرد.

در حال حاضر آمریکا و متحدانش اقدام به بازسازی ساختار گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق کرده‌اند و این اقدام با فرار نیروهای آمریکایی از افغانستان شتاب بیشتری گرفته تا یانکی‌ها تا حدودی بتوانند ضربه شکست در این کشور را جبران کنند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که آمریکایی‌ها در حال حاضر زمین بازی را در افغانستان ترک کرده و با حمایت از گروه‌های تروریستی داعش و قسد به دنبال کشتار بیشتر مردم سوریه می‌باشد، موضوعی که مردم این کشور و دولت دمشق باید مراقب و هوشیار بوده و نگذارند دسیسه آمریکایی‌ها بر آنها غالب شود. 

در سوریه هدف آمریکایی‌ها همچون افغانستان کشتار بیشتر مسلمانان به دست یکدیگر می‌باشد، ولی با این تفاوت که تروریست‌های در حال جنگ با ارتش و مردم سوریه و نیروهای قسد دانسته یا ندانسته عملا سرباز صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هستند و هرچقدر از دو طرف کشته شود، یعنی از شمار مسلمانان کاسته شده و هرچقدر سوریه ناامن باشد، رژیم صهیونیستی امنیتش بیشتر می‌شود و نگاه سوری‌ها و مسلمانان به جای این که به دنبال آزادسازی مناطق اشغالی همچون «جولان» باشد، باید درگیر مسایل داخلی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.