امیرعبداللهیان: در تلاش برای دستیابی به یک توافق خوب هستیم

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «آنتونیوگوترش »دبیرکل سازمان ملل متحد  درباره مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات افغانستان و مذاکرات وین تلفنی گفتگو کرد.

* با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات وین شده و در تلاش بر دستیابی به یک توافق خوب هستیم

امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی خاطر نشان‌کرد که علیرغم بدعهدی و بی عملی آمریکا و سه کشور اروپایی، تهران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات وین شده و در تلاش بر دستیابی به یک توافق خوب است.

وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح ویژگی های یک توافق خوب اظهار داشت: طرف‌های مقابل می بایست به تعهدات کامل خود در برجام برگردند. در این صورت ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. همچنین این نکته اهمیت دارد که هر نوع توافق حاصله، قابلیت راستی آزمایی موثر داشته باشد.

مذاکرات وین به منظور رفع تحریم های آمریکا علیه ملت ایران از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین آغاز شد و علی باقری معاون وزیر امور خارجه که ریاست این مذاکرات را برعهده داشت در اظهاراتی در نشست افتتاحیه بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید کرد و گفت:‌ تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفتگوی تلفنی با گوترش به گفتگوهای سازنده و رو به جلوی محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران اشاره کرد و افزود: تهران به همکاری های فنی با آژانس ادامه می دهد.

گفتنی است رافائل گروسی مدیرکل آژانس در هفته گذشته به تهران سفر و با اسلامی و امیرعبداللهیان گفتگو کرد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره گفت: سفر گروسی به تهران در چارچوب همکاری‌های  فنی ایران و آژانس انجام شد و گفت‌وگوهای خوبی در سطوح مختلف انجام شد و این گفت‌وگوها ناتمام ماند، به خاطر اینکه در برخی واژه‌ها و مفاهیم به توافق قطعی نرسیدیم ولی بندهای توافقی تقریبا نهایی شده و هیأت ایران طی روزهای آتی برای نهایی کردن متن با آژانس جلساتی را خواهد داشت و مراودات بین دو طرف در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت. 

* مذاکرات قبل را نادیده نمی گیریم 

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص برگزاری شش دوره مذاکرات قبلی ایران با گروه ۱+۴ که در دولت دوازدهم برگزار شد نیز خاطرنشان کرد: ما این مذاکرات را نادیده نمی گیریم، اما به عنوان دولت جدید این حق را برای خود قائل هستیم که با ملاحظات خود مسائل مورد اختلاف را مرور و در مورد آن گفتگو کنیم. 

* استقبال گوترش از آغاز مذاکرات در وین

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از آغاز مذاکرات و حمایت کامل خود از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد. 

وی درخواست ایران در مورد راستی آزمایی برای رفع تحریم ها را معقول خواند.

دبیرکل سازمان ملل تلاش همه طرفها برای ایجاد اعتماد بین طرفین را ضروری خواند و بر حمایت همه جانبه سازمان ملل تاکید کرد.

* وضعیت انسانی در افغانستان 

در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان با دبیرکل سازمان ملل درباره مسائل افغانستان گفتگو کرد. امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر تشکیل دولت فراگیر، وضعیت انسانی در این کشور خطرناک در آستانه فصل سرما را نگران کننده خواند.

وی وجود بحران مهاجرت، تحریم منابع مالی مردم افغانستان و اقدامات تروریستی داعش را از جمله عوامل بحران زا در افغانستان برشمرد.

آنتونیو گوترش ضمن ابراز نگرانی نسبت به بحران گسترده بخصوص بحران انسانی در افغانستان، بر ضرورت تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور تاکید کرد.

 دبیرکل سازمان ملل افزود: ما در تلاشیم تا ساز و کاری برای تزریق نقدینگی به اقتصاد افغانستان از طریق ایجاد یک صندوق پولی بین المللی به کمک بانک جهانی و چند کشور دیگر، علیرغم وجود تحریم ها ایجاد کنیم.

 خطیب زاده همچنین در نشست خبری روز دوشنبه گفت که ایران مردم افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

گفتنی است وزیر امور خارجه ۲۶ مهر ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه مایل نیستیم تبادل زندانیان به مذاکرات هسته‌ای گره بخورد، گفت: از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد حمایت می‌کنیم و چنانچه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند، ایران نیز به تعهداتش بازمی‌گردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.