واکنش کاخ سفید به مذاکرات وین/ هدف اصلی آمریکا چیست؟

رویترز گزارش داد، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در روز دوشنبه به وقت واشنگتن و همزمان با جریان داشتن مذاکرات با ایران در وین، گفت: کاخ سفید همچنان بازگشت متقابل ایران به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را هدف اصلی خود در جریان مذاکرات توافق هسته‌ای در نظر می‌گیرد.

ساکی در پاسخ به این سوال که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا تا چه زمانی به ایران فرصت خواهد داد تا از دیپلماسی به گزینه‌های دیگر برود، گفت: دیپلماسی همچنان بهترین رویکرد برای مسئله ایران است و بازگشت متقابل به توافق ۲۰۱۵، بهترین گزینه موجود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و فراهم کردن بستری برای رسیدگی به رفتارهای منطقه‌ای ایران است.

این اظهارات سخنگوی کاخ سفید همزمان با برگزاری هفتمین دور مذاکرات ایران در وین برای برچیده شدن تحریم‌های ضد ایرانی صورت می‌گیرد.

اندکی پیش از «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، «انریکه مورا» از مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات وین از فضای نخستین نشست مشترک میان ایران و طرف‌های برجامی ابراز خشنودی کرده و آن را مثبت خوانده بود. انریکه مورا که ریاست مذاکرات هسته‌ای ایران از طرف اروپا را برعهده دارد، گفته بود: نظر وی پس از اولین گفتگوها در وین با مذاکره‌کنندگان جدید ایرانی (که به گفته او تمایل به تعامل جدی نشان داده‌اند)، مثبت است.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: ایران به خواسته خود مبنی بر لغو همه تحریم‌ها اصرار دارد.

به گفته وی، با وجود احساس فوریت، هیچ جدول زمانی مشخصی برای فرآیند برچیدن تحریم‌ها مشخص نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.