وزیر خارجه موقت طالبان به پاکستان می‌رود

به گزارش روزنامه ینی شفق، امیر خان متقی، وزیر امور خارجه موقت طالبان افغانستان برای اولین بار از زمان روی کار آمدن طالبان، به پاکستان سفر خواهد کرد و در خصوص طیف وسیعی از موضوعات با همتای پاکستانی خود گفت‌وگو خواهد داشت.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در یک بیانیه‌ای اظهار کرد که یک هیئت بلندپایه به رهبری متقی در تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) به پاکستان سفر خواهد کرد.

بلخی در توییتر خود نوشت: این هیئت در خصوص تقویت روابط، اقتصاد، مسئله پناهجویان و گسترش امکانات جهت رفت‌وآمد مردم از جمله وزرا و وزارت‌های دارایی و تجارت رایزنی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان به خبرنگاران در اسلام‌آباد گفت که متقی با همتای پاکستانی خود شاه محمود قریشی، درخصوص مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبه، ویزا برای اتباع افغان و جابجایی فرامرزی گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این، پاکستان از امیر خان متقی دعوت ویژه کرد تا در نشست "تروئیکا پلاس" که قرار است در ۱۱ نوامبر در اسلام‌آباد برگزار شود، شرکت کند. نشست قبلی در ۱۹ اکتبر در مسکو برگزار شد، اما آمریکا در این رویداد شرکت نکرد.

شاه محمود قریشی در کنار فائز حمید، رئیس وقت سازمان اطلاعات پاکستان، در ماه اکتبر از کابل بازدید کرد و این اولین سفر متقی به کشور همسایه از زمان کنترل کابل توسط طالبان در ماه اوت خواهد بود.

متقی در جریان سفر ماه گذشته خود به آنکارا به خبرگزاری آناتولی گفت که به رسمیت شناختن دولتش و کمک‌های بین‌المللی برای بهبود اقتصادی افغانستان اهمیت حیاتی دارد.

گرچه نگرانی‌های امنیتی پس از به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت، دو روز پس از آن کاهش یافت؛ اما با این حال دولت آمریکا حدود ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است. بسیاری از کمک‌کنندگان و سازمان‌های بین‌المللی، از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، پرداخت‌ها به دولت طالبان را متوقف کرده‌اند.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان در سخنانی گفت: سوال واقعی این است که چرا این پول مسدود شد؟ شهروندان افغانستان چه کردند؟ از سوی دیگر، آمریکا و دیگر کشورها می‌گویند که باید کمک‌های بشردوستانه به افغانستان داده شود و حقوق بشر رعایت شود، اما ۴۰ میلیون افغان را بدون نیازهای اولیه رها می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.