اعتراف تلخ مقام آمریکایی: دشمنان ما در جنگ یمن پیروزند

یک معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا با ارزیابی وضعیت جنگ در یمن به مقام‌های کشورش در خصوص پایان دادن به این جنگ در شرایط فعلی با توجه به تداوم نوار پیروزی‌های حوثی‌ها در این کشور هشدار داده و خواستار آن شد که این مقام‌ها با اتخاذ اقدامات خصومت‌آمیز بیشتر علیه حوثی‌ها به آتش جنگ در یمن هر چه بیشتر دامن بزنند.

دیوید شنکر، معاون امور خاور نزدیک وزیر خارجه پیشین آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ، در مطلبی که در پایگاه اندیشکده انستیتوی واشنگتن منتشر کرد، آمریکا را فاقد اهرمی موثر در قبال مناقشه یمن دانست.

او در این مطلب نوشته است: آمریکا مطمئنا می‌تواند عربستان را تحت فشار قرار دهد، اما این روزها ریاض نیاز به اقناع برای آنکه بخواهد به جنگ در یمن پایان دهد، ندارد.  در حقیقت در سال‌های اخیر عربستانی‌ها به آنچه که طبق تمامی روایات، مذاکرات بر مبنای حسن‌نیت بر سر آینده یمن هستند، از جمله با رقیب سرسختشان ایران ورود پیدا کرده‌اند.

شنکر مدعی شد: مشکل حوثی‌ها هستند که همواره خود را ناسازگار نشان داده‌اند و در حال حاضر نیز با توجه تداوم پیشرفت پایدارشان در میدان جنگ می‌خواهند هر چه بیشتر زمان بخرند. در حقیقت حوثی‌ها وقتی که دولت منصور هادی و نیروهای محلی هم‌پیمان با آن دچار اختلاف هستند، تسلیحات کافی ندارند و مکررا با هم درگیر می‌شوند و در مقابل عربستانی‌ها هم قادر به تغییر این شرایط نبوده‌اند، مشوق چندانی برای آن که پای میز مذاکره بیایند، ندارند.

دیوید شنکر در ادامه این مطلب خود عنوان کرد: گرایش حوثی‌ها به سمت یک راه‌حل نظامی به جای یک راه‌حل از طریق مذاکره، دارد جواب می‌دهد. آنها با گذشت دو سال از کمپین نظامی خود در استان مارب یمن،‌ در آستانه فتح این استان و مرکزش شهر مارب هستند. این منطقه نفت‌خیز جزو مناطق کلیدی محل نزاع از سوی دولت منصور هادی و دروازه‌ای به سمت شبوه، یک استان دیگر تحت کنترل نیروهای منصور هادی و برخوردار از منابع انرژی و زیرساخت‌های مهم است.

این معاون پیشین مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا نوشت: اگر حوثی‌ها ارتش ملی یمن را که مورد حمایت عربستان است، در یکی از آخرین پایگاه‌های اصلی‌اش در شمال یمن شکست داده و کنترل مرکز انرژی یمن را در اختیار بگیرند، اساسا آنها پیروز جنگ در یمن شده‌اند.

او مدعی شد: این رخداد برای ریاض، واشنگتن و مردم یمن نمایانگر بدترین سناریو است. حتی اگر قرار باشد جنگ در یمن تمام شود، وضعیت انسانی این کشور همچنان حاد خواهد بود، در حالی که دو سوم از جمعیت ۳۰ میلیونی یمن همچنان با گرسنگی مواجه بوده و برای نیازهای روزمره خود به کمک‌های سازمان برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متکی خواهند بود. در این میان نیروهای نیابتی یک کشور عربی دیگر را در کنترل خواهند گرفت و عربستان نسبت به حملات موشکی و پهپادی از جانب همسایه جنوبی‌اش آسیب‌پذیرخواهد بود. یمن یک مشکل جهنمی دیگر برای دولت بایدن است. دولت آمریکا در قبال یمن نیز هم چون افغانستان احتمالا به زودی با چالش یک کشور شکست‌خورده دیگر رهبری شده از سوی یک سازمان "شبه‌نظامی افراط‌گر" روبرو خواهد شد.

شنکر ادامه داد: راه‌حل خوبی برای یمن وجود ندارد. دولت فعلی آمریکا هم همچون دولت‌های ترامپ و اوباما در قبل از خود، در ترغیب کردن طرف‌ها به سمت راه‌حلی از طریق مذاکرات شکست‌خورده است. اکنون موضوع کلیدی شکل دادن به ترکیب چیزی است که به طرزی اجتناب‌ناپذیر اولین کشور تحت تسلط ایران در شبه جزیره عربستان طی چند قرن اخیر خواهد بود.

این مقام اسبق آمریکایی و عضو اندیشکده انستیتوی واشنگتن اظهار کرد: خوب یا بد، ‌هم‌اکنون شانس این که دولت بایدن در جهت ممانعت از پیروزی تمام عیار حوثی‌ها چه از طریق همکاری با عربستان به جهت تسلیح و سازماندهی بهتر دولت منصور هادی و متحدان ملی‌اش و چه از طریق دستور دادن به مداخله مستقیم ارتش آمریکا اقدام کند، ‌صفر است.

این دیپلمات دوره پامپئو در ادامه مطلبش به دولت آمریکا به جهت اتخاذ اقدامات "خصمانه" علیه حوثی‌ها از جمله با وارد کردن دوباره نام آنها به فهرست "تروریست‌های خارجی" این دولت، حمایت تسلیحاتی از عربستان و تقویت تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۱۵ سازمان ملل علیه یمن، توصیه کرد.

او گفت: در صورت شکست خوردن بایدن در قبال یمن تنها خطر موجود این نیست که تسلیحات بیشتر و پیشرفته‌تری که اجزای ایرانی دارند، از یمن به سمت ریاض نشانه گرفته شوند. اسرائیلی‌ها هم که نگران نیات حوثی‌ها و حامیانشان هستند، دو بار طی سال جاری میلادی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و گنبد آهنین خود را علیه موشک‌ها و پهپادهای بالقوه‌ای که از یمن بلند می‌شوند، مستقر کردند.

دیوید شنکر افزود: همچنان ممکن است که دولت هادی با گروه‌های یمنی مخالف با حوثی‌ها متحد شود تا یک ضد حمله را به اجرا بگذارد و اینکه عربستانی‌ها شروع به تسلیح تهاجمی یمنی‌ها در مارب با هدف بخشیدن شانس پیروزی به آنها کنند یا اینکه بخت و اقبال به طرزی دراماتیک عکس آن پیش برود. اما نتیجه احتمالی این است که دشمنان واشنگتن قرار است در این جنگ پیروز شوند و این اتفاق دیر یا زود رخ خواهد داد. با توجه به این مسیر تاریک، زمان آن رسیده که دولت بایدن یک طرح "ب" را با هدف مواجهه با یک یمن تحت کنترل نیروهای نیابتی تهیه کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.