شروطی که انصارالله برای آمریکا گذاشت

یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله با رد ادعاهای فرستاده آمریکا، گفت که آمریکا شروط سعودی برای توقف جنگ را دیکته می‌کند.

جنبش انصارالله یمن پیشنهاد آتش‌بس ایالات متحده آمریکا را به نفع عربستان سعودی دانست و گفت که صنعاء با این گونه پیشنهادها موافقت نخواهد کرد.

عبد الملک العجری، عضو دفتر سیاسی این جنبش شامگاه جمعه به اظهارات فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن واکنش نشان داد و گفت که شروطی که واشنگتن اعلام کرده است همان شروط ائتلاف متجاوز  سعودی است.

او در حساب توییتری خود نوشت: «لیندر کینگ، فرستاده آمریکا از ارائه پیشنهادهایی برای توقف جنگ خبر داده و از انصارالله خواسته است که به این پیشنهادها پاسخ دهد».

عربستان

العجری در ادامه نوشت: «حقیقت این است که آنچه او ارائه کرده، همان شروط عربستان سعودی برای آتش‌بس است. لیندر کینگ باید بداند که اگر چنین پیشنهادهایی قابل قبول بود ما به صورت مستقیم آن را از عربستان سعودی قبول می‌کردیم و دیگر نیازی به فرستاده آمریکایی نبود که روایت سعودی را اصل قرار دهد».

«تیموثی لیندرکینگ»، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن بعد از ظهر امروز جمعه در یک نشست خبری مدعی شد که این کشور به دنبال توقف درگیری در یمن است و واشنگتن طرحی را برای آتش بس در این کشور به انصار الله ارائه کرده است.

او با بیان اینکه بدون آتش‌بس، یمن وارد درگیری و بی‌ثباتی بزرگی وارد خواهد شد، افزود: «آمریکا منتظر نشانه‌ای از پاسخ انصارالله به طرح آتش بس جدید است». لیندرکینگ گفت که تثبیت اوضاع اقتصادی در یمن و حفظ توانایی بازپرداخت بانک مرکزی اهمیت زیادی دارد.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که رهبری عربستان سعودی از تلاش‌های واشنگتن برای پایان دادن به جنگ در یمن کاملا حمایت می‌کند. او گفت که در این رستا تماس‌هایی با فرستاده سازمان ملل در امور یمن، عمان و دیگر طرف‌های منطقه‌ای داشته است.

لیندرکینگ گفت که به محض اینکه انصارالله یمن و دولت نجات ملی آماده مذاکره شد، فورا به منطقه بازخواهد گشت. این مقام آمریکایی اظهار داشت که جنبش انصارالله یمن نقش مهمی در یمن ایفا می‌کند و  کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

آمریکا هفته‌‌ای اخیر بارها مدعی شده است که به دنبال راهی برای  توقف درگیری در یمن است. با این حال، دولت نجات ملی هرگونه توقف درگیریها را منوط به توقف حملات هوایی و محاصره ائتلاف متجاوز به یمن دانسته است.

سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصار الله یمن اخیرا در سخنرانی خود گفته که آمریکا و حامیان ائتلاف سعودی هرگاه دیدند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال پیش‌روی هستند از آتش بس سخن گفته و ژست انسانی به خود گرفته‌اند. هم‌اکنون نیروهای ارتش یمن عملیات آزادسازی استان مأرب را که جزو استان‌‌های مهم از نظر انرژی است، پیش می‌برد و همین مسئله باعث نگرانی ریاض و حامیان غربی آن شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.