دیدار مشاور امنیتی بایدن و بن‌سلمان در ریاض

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان سعودی و دیدار دوشنبه (امروز) او با محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور خبر داد.

در شرایطی که حمایت‌های سیاسی، اطلاعاتی و تسلیحاتی واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی علیه یمنی‌ها ادامه دارد، طبق گزارش یک رسانه آمریکایی، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن درصدد دیدار با ولی‌عهد عربستان سعودی با موضوع آتش‌بس و توقف جنگ در یمن است.

مقام‌‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر دادند که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه (امروز) با «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی دیدار و درباره یمن رایزنی می‌کند.

آسوشیتدپرس گزارش داد: «جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن روز دوشنبه به عربستان سعودی سفر می‌کند تا با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی دیدار کند در شرایطی که ایالات متحده تلاش می‌کند تا پادشاهی سعودی را برای حرکت به سمت آتش‌بس در جنگ چندین ساله خود با شورشیان الحوثی (نیروهای مقاومت انصارالله) در یمن تحت فشار قرار دهد».

این رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های واشنگتن که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت: «سالیوان علاوه بر دیدن ولی‌عهد (محمد بن سلمان)، با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع و برادر ولی‌عهد دیدار می‌کند».

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید عالی ترین مقام دولت بایدن خواهد بود که به عربستان سعودی سفر می‌کند.

جو بایدن از زمان کارزار مقدماتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بارها مواضع تندی علیه مواضع عربستان سعودی گرفته بود.

این نامزد دموکرات انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا همچنین ضمن محکوم کردن جنگ ائتلاف سعودی در یمن متعهد شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، برای پایان این جنگ فشارها بر عربستان سعودی را تشدید و فروش تسلیحات را محدود می‌کند.

جو بایدن همچنین علیه شخص محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی به دلیل نقش او در پرونده قتل جمال خاشقچی بارها موضع گرفته است.  

یک «مقام ارشد دولت» آمریکا در توضیح چرایی سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان سعودی گفت، پایان دادن به پیچیده‌ترین منازعه جهان (جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن) بدون تعامل رو در رو با مقامات ارشد سعودی ممکن نیست.

«امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش‌ها درباره سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان سعودی را تایید کرد و همچنین خبر داد، سالیوان به امارات عربی متحده هم سفر می‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا توضیح بیشتری درباره سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ریاض و ابوظبی ارائه نداد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.