در گفت‌و‌گوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه چه گذشت؟

این در حالی است که این گفتگو درست یک روز قبل از دیدار روسای جمهور هر دو کشور - جو بایدن و امانوئل ماکرون - در رم پایتخت ایتالیا انجام شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که هدف از این گفتگو، تعمیق همکاری‌ها از جمله در ارتباط با منطقه هند-اقیانوسیه و مقابله مشترک با تروریسم، به ویژه در منطقه "ساحل" آفریقا که در کنترل داعش بود.

علاوه بر این، هر دو مقام همچنین به بحث در خصوص چالش‌ها و مسائل امنیتی پیش روی ناتو و اروپا پرداختند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا جمعه گذشته با امانوئل ماکرون تماس گرفت و در این گفتگو دو طرف در مورد تهدیدات امنیتی، دیدار آتی آنها و سایر موضوعات مورد توجه دو طرف بحث کردند.

بلینکن در حساب توئیتر خود نوشت: تماس مهمی با وزیر امور خارجه فرانسه در مورد ادامه همکاری در حوزه هند-اقیانوسیه انجام شد. ما همچنین در مورد تلاش‌های ضد تروریسم جاری در منطقه ساحل و همکاری ناتو و اتحادیه اروپا گفتگو کردیم.

پیش از آن کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: جو بایدن مشتاق به دیدارش با امانوئل ماکرون در رم در اواخر این ماه است؛ دیداری که قرار است آنها در جریانش به گفتگو ادامه دهند، بسیاری از زمینه‌های همکاری آمریکا و فرانسه را بررسی کنند و منافع و ارزش‌های مشترکمان را در ضمن تعامل همزمان ما هم در قبال چالش‌ها و هم در قبال فرصت‌ها را تقویت کنند."

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مکالمه تلفنی چند روز پس از آن صورت گرفت که فرانسه در ارتباط با مناقشه و اختلافش با استرالیا بر سر قرارداد خرید زیردریایی از آمریکا (AUKUS) اقدام به فراخواندن فیلیپ اتین، سفیرش در آمریکا، کرد. هنگامی که اتین در ۲۹ سپتامبر وارد فرودگاه بین المللی دالس در واشنگتن شد، از پاسخ به سوالات خبرنگاران خودداری کرد.

این امر پس از آن اتفاق افتاد که استرالیا از یک قراردادش به ارزش ۶۶ میلیارد دلار با فرانسه بر سر خرید زیردریایی به نفع همکاری با آمریکا و انگلیس تحت اتحاد سه جانبه امنیتی AUKUS، صرف نظر کرد. این تصمیم از سوی فرانسه به عنوان "خنجر از پشت" تلقی شد و فرانسه نیز سفیر خود را از استرالیا احضار کرد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، موافقت کرد که اتین را به واشنگتن بازگرداند. اخیرا، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، برای بحث بر سر این مشکل دیدار داشت و گفت که بازگرداندن اعتماد بین دو کشور "به زمان و اقدام نیاز دارد."

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.