اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار بلینکن و گروسی

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این دیدار بر حمایت قدرتمندانه آمریکا از ماموریت راستی‌آزمایی برای اطمینان از عدم اشاعه هسته‌ای از جمله در ایران تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفت‌وگو با مدیر کل آژانس بین‌المللی گفت که ایران باید به تعهدات راستی آزمایی هسته‌ای خود عمل کرده، اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای را متوقف کرده و به دیپلماسی بازگردد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که بلینکن گفته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش حساسی را در اجرای تعهدات پیمان عدم اشاعه هسته‌ای ایفا می‌کند که این کار را با اطمینان حاصل کردن درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای در سراسر جهان و تسهیل استفاده امن و ایمن از فناوری هسته‌ای فراهم می‌کند که این اقدام به مقابله با چالش تغییرات آب و هوایی جهان کمک می‌کند.

نگرانی وزیر خارجه آمریکا از عدم اشاعه هسته‌ای توسط ایران در حالی است که رژیم‌صهیونیستی، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه غرب آسیا همچنان از پیوستن به پیمان منع اشاعه هسته‌ای خودداری می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی دست کم ۹۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود داشته و مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت بیش از ۲۰۰ بمب اتمی را در اختیار دارد. 

رافائل گروسی امروز نیز در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفت وی فوراً نیاز دارد که با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای بحث در خصوص آنچه پیشنهادات به منظور تقویت برنامه نظارت «شکننده» این نهاد در ایران خواند، دیدار و گفت‌وگو کند. 

گروسی گفت: من هنوز نتوانسته‌ام با وزیر خارجه [جدید] ایران صحبت کنم. باید در سطح سیاسی این تماس را داشته باشم. این امر ضروری است. بدون آن، ما نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم. 

گروسی که هنوز در واشنگتن است، امروز (سه‌شنبه) همچنین در جمع خبرنگاران گفت پیش‌بینی می‌کند به زودی زمان سفرش به تهران مشخص شود و افزود انتظار دارد قبل از نشست شورای حکام آژانس در ماه نوامبر به تهران برود.

وی همچنین گفت که انتظار وی بر اساس گفت‌وگوهایش با مقام‌های ایرانی است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. گروسی سپس مدعی شد آژانس اتمی توانسته دوربین‌ها در همه سایت‌ها در ایران بجز مجتمع تسا کرج را سرویس کند. 

اظهارات گروسی در خصوص مجتمع تسا در حالی است که پیش‌تر، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش وی درباره سایت کرج را فراتر از توافقات دو طرف در بیانیه مشترک خوانده بود. وی در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس تصریح کرد: هر تصمیم ایران در خصوص تجهیزات نظارتی آژانس، صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی و از این رو، آژانس نمی‌تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود. 

روز دوشنبه بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری نوشت برای رایزنی درباره برجام، راستی‌آزمایی هسته‌ای و موضوعات دیگر راهی آمریکا شده است. 

تاکنون شش دور مذاکره در شهر وین برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار بلینکن و گروسی با محور ایران

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.