چین که تایوان را بخشی از خود می‌خواند، می‌گوید که تنها حق نمایندگی بین‌المللی تایوان را در اختیار دارد.

بلینکن در بیانیه خود آورده است: این حقیقت که در ۵۰ سال اخیر، تایوان قویا در آژانس‌های مخصوص سازمان ملل شراکت داشته است نشان‌دهنده ارزشی است که جامعه بین‌المللی برای کمک‌های تایوان قائل می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما اعضای سازمان ملل را ترغیب می‌کنیم تا از شراکت قوی و معنادار تایوان در سیستم سازمان ملل و جامعه بین‌المللی حمایت کنند.

بلینکن افزود که تایوان علی‌رغم «پاسخ در سطح جهانی‌اش» به همه‌گیری کووید-۱۹، در ارکان جهانی از جمله مجمع جهانی بهداشت حضور نداشته است.

به گزارش ایسنا، چین، تایوان دموکراتیک را بخشی از قلمرو خود می‌داند و بیان کرده است که برای تحت کنترل گرفتن این جزیره، حاضر به اعمال قدرت است. منتقدان پکن را به سوءاستفاده از قطعنامه سازمان ملل به عنوان راهی برای محروم‌کردن تایوان از روابط بین‌الملل متهم کرده‌اند و از جزیره ۲۳.۵ میلیون نفری تایوان خواسته‌اند تا در عرصه بین‌الملل صدای بلندتری داشته باشد.

پیش‌تر وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای گفت که «نمایندگان عالی‌رتبه‌»اش با مقامات وزارت خارجه تایوان دیداری داشته‌ و در آن «توسعه مشارکت تایوان در سازمان ملل و در عرصه بین‌الملل» را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده‌اند.

در این بیانیه آمده است: تمرکز این مذاکرات بر حمایت از مشارکت معنادار تایوان در سازمان ملل و استفاده از تخصص‌های ارزشمندش برای مدیریت چالش‌های جهانی، از جمله سلامت عمومی، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، کمک‌های توسعه، استانداردهای فنی و همکاری اقتصادی بود.

در مقابل، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که مشارکت تایوان در هر نهاد بین‌المللی باید دقیقاً از سیاست «چین واحد» پیروی کند.

وانگ گفت: تلاش مقامات تایوان برای استفاده از خارجی‌ها در گسترش فضای به اصطلاح بین‌المللی خود، در راستای افزایش استقلال و جدایی تایوان است که محکوم به شکست است. ما از آمریکا می‌خواهیم که تعامل رسمی با مقامات تایوان را متوقف، از اظهار نظرهای غیرمسئولانه خودداری و به هیچ شکلی، سیگنال‌های نادرست به نیروهای استقلال تایوان ارسال نکند.

وی افزود: ایالات متحده نباید «کاری کند که به روابط چین و آمریکا آسیب رسانده و صلح و ثبات تنگه تایوان را تضعیف کند.»

با تشدید رقابت بین چین و ایالات متحده در بسیاری از جبهه‌ها، آمریکا و تایوان که روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، نزدیک‌تر شده‌ و خشم پکن را برانگیخته‌اند. ایالات متحده همچنین سیاست «ابهام استراتژیک» را در دفاع از این جزیره حفظ کرده و مشخصاً بیان نمی‌کند که در صورت وقوع جنگ در تنگه تایوان، اقدام نظامی انجام خواهد داد یا خیر.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.