دستور جدید  بلینکن درخصوص افغانستان

 «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی)  دستور داد یک سری ارزیابی‌های داخلی در مورد برنامه‌ریزی و عملکرد وزارت خارجه برای خروج از افغانستان انجام شود.

بلینکن طی اظهاراتی در رونمایی از گام‌های جدید برای نوسازی وزارت خارجه آمریکا، عملیات خروج از افغانستان را ستود اما گفت که این وزارتخانه باید از این تجربه درس بگیرد و اگر سناریوی مشابهی در آینده ایجاد شود، بهتر عمل کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره اظهار داشت: «خیلی چیزها وجود دارد که اکنون، با نگاهی به گذشته، می‌توانیم و باید بپرسیم، اینکه آیا می‌توانستیم کارها را به گونه‌ای دیگر انجام دهیم؟ آیا می‌توانستیم آن گام را به گونه‌ای متفاوت برداریم؟ آیا ابتدا باید این ایده را امتحان می‌کردیم؟ آیا می‌توانستیم سریعتر به این تصمیم برسیم؟»

بلینکن بدون ارائه جزئیاتی در مورد اینکه دقیقا چه مراحلی از خروج و جابجایی از افغانستان قرار است بررسی شود، افزود:‌ «اکنون ما مدیون خودمان، دوستان و شرکای افغان خود، و کارمندان آینده وزارت امور خارجه هستیم که ممکن است روزی با چالشی مشابه مواجه شوند، همه چیزهایی را که یاد گرفتیم، مطالعه کنیم، به کار ببریم و حفظ کنیم. به‌گونه‌ای که برنامه‌ریزی آینده ما را افزایش می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا برای حوادث احتمالی آینده بهتر آماده شویم.»

هفته قبل بود که رویترز و دیگر رسانه‌ها گزارش دادند بازرس کل وزارت خارجه آمریکا پایان عملیات دیپلماتیک دولت «جو بایدن» در افغانستان از جمله تخلیه اضطراری سفارت این کشور در کابل را بررسی خواهد کرد.

بازرس کل این وزارتخانه همچنین برنامه روادید مهاجرت ویژه، رسیدگی به پذیرش افغان‌ها به عنوان پناهنده و اسکان مجدد آنها در ایالات متحده را بررسی خواهد کرد.

پیش از این، وزیر خارجه آمریکا در جلسه کنگره این کشور گفته بود با ۳۶۳ آمریکایی که در افغانستان جامانده‌اند، در تماس است که ۱۷۶ نفر از آن‌ها خواستار ترک این کشور هستند.

پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند. 

پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند. ششم سپتامبر، طالبان کنترل خود را بر تمام افغانستان اعلام کردند و هفتم سپتامبر ترکیب کابینه موقت دولت آن‌ها اعلام شد که مشروعیت آن هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.