آمریکا مقصد نهایی گفت وگوهای برجام را مشخص کرد

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران گفت که مقصد نهایی گفت‌و‌گو با ایران  در زمینه احیای برجام در وین است.

 به گزارش منابع خبری، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «ایالات متحده قویاً از مشارکت اتحادیه اروپا با ایران حمایت می‌کند، اما مقصد نهایی برای گفت‌وگوها باید در وین باشد. اگر هدف ایرانی‌ها بازگشت به برجام است، همانطور که ادعا می‌کنند، باید درچارچوب مذاکرات وین شرکت کنند.»


این مطالب را هم بخوانید؛

سکوت عراقچی شکست/ پشت صحنه تصمیمات ارزی در دولت روحانی

توقف توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت+ فیلم

اولین پست ریحانه پارسا بعد از خبر مرگش

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تایید دیدار روز چهارشنبه «علی باقری» معاون وزیر خارجه ایران با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این دیدار با هدف آغاز مجدد مذاکرات برای احیای برجام برگزار می‌شود.

وی در این باره گفت: «سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا از هیچ تلاشی برای از سرگرفته شدن گفت‌وگوهای تمامی طرف‌ها در وین دریغ نخواهند کرد.»

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد: روز چهارشنبه، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام (انریکه مورا) را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت‌وگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه - محور ادامه دهیم. 

وی در توئیت دیگری افزود:‌ «ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.»

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۲ مهر ماه سفری به تهران داشت و با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد و در پایان طرفین توافق کردند که مباحث باقیمانده را در بروکسل ادامه دهند.

دولت «جو بایدن»،  رئیس جمهور آمریکاعلی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست  «دونالد ترامپ» رئیس جمهورز سابق آمریکا را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.