اردوغان:  کسانی که مهربانی ترکیه را ضعف قلمداد می‌کنند پاسخ شایسته دریافت خواهند کرد

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: کسانی که مهربانی ترکیه را ضعف قلمداد می‌کنند، تا زمانی که به اشتباهشان اعتراف نکنند، پاسخ شایسته را دریافت خواهند کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت، اظهارات سفرای غربی نه هیچ شخص یا موضوعی، بلکه به‌طور مستقیم قوه قضاییه و حقوق حاکمیت کشورمان را هدف قرار داده است.

اردوغان تاکید کرد: کسی که به استقلال کشور ما و حساسیت‌های ملت ما احترام نگذارد، بدون توجه به عنوانش نمی‌تواند در این کشور زندگی کند.

اردوغان افزود: نمی‌توانیم دخالت گروهی از سفرای کشورهای دیگر در امور قوه قضائیه‌مان را که حتی نهادهای مقننه و اجرایی خودمان نیز طبق قانون اساسی نمی‌توانند در آن دخالت کنند، بپذیریم.

اردوغان افزود: ممکن است پرچم‌ها، زبان‌ها و یا چهره‌ها متفاوت باشند اما هدف‌شان یکی است و آن تلاش برای سد کردن راه ترکیه بزرگ و قدرتمند است.

وی تاکید کرد: یا استقلال و عظمت ترکیه را می‌پذیرید و یا در گودال تکبر و نفرت که خود ساخته‌اید زجر می‌کشید.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به سه کشور آفریقایی نیز گفت: به ساختن یک آینده مشترک با دوستان آفریقایی ادامه خواهیم داد و باعث ایجاد ناراحتی برای استعمارگران خواهیم شد.

همچنین به نقل از یورونیوز، رسانه‌های ‍دولتی در ترکیه با اشاره به پیام‌هایی تازه از سوی سفارتخانه‌ ایالات متحده و چند کشور اروپایی پس از تنش‌ دیپلماتیک اخیر آنکارا با غرب، از «عقب‌نشینی» غربی‌ها خبر دادند.

بنا به گزارشی که رویترز با استناد به منابع خبری در آنکارا منتشر کرده این پیام‌ها حاوی توضیحاتی بوده که مورد استقبال رجب طیب اردوغان قرار گرفته است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی آورده است که رجب طیب اردوغان انتشار پیام‌های تازه از سوی سفارتخانه‌های غربی را نوعی «عقب نشینی» می‌داند.

در گزارش فرانس‌پرس با یاد آوری این نکته که اردوغان از اخراج سفرای غربی صرف نظر کرده به نقل از رئیس جمهوری ترکیه آورده است که این سفرا «از موضع خود عقب نشینی کرده و در آینده بیشتر احتیاط به خرج خواهند داد.»

گفته می‌شود که سفارتخانه‌های غربی در پیام‌های خود به ماده ۴۱ کنوانسیون وین مبنی بر عدم دخالت درامور داخلی کشور میزبان استناد کرده و به نوعی نسبت به آن اعلام پایبندی کرده‌اند.

این بیانیه‌ها تقریبا همزمان با ورود اردوغان به نشست کابینه که به بحث درباره اخراج ۱۰ سفیرغربی اختصاص داشت، در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شد.

اقدام ترکیه در صدور فرمان اخراج سفرای ۱۰ کشور غربی به بهانه اعلام حمایت آنها از آزادی یک فعال مدنی در این کشور به باور کارشناسان می‌تواند عمیق‌ترین شکاف دیپلماتیک را میان آنکارا و غرب طی ۱۹ سال زمامداری اردوغان رقم بزند.

انتشار خبر درخواست دولت ترکیه برای «عنصر نامطلوب» تلقی شدن و اخراج ۱۰ سفیر غربی شوکی منفی به اقتصاد ترکیه وارد کرده و ارزش پول این کشور را پایین آورده بود.

رسانه‌های دولتی در ترکیه اما روز دوشنبه انتشار بیانیه‌های سفارتخانه‌های غربی را که با استقبال رجب طیب اردوغان هم مواجه و با تقویت اندک ارزش لیر همراه شد نوعی عقب نشینی قلمداد کرده بودند.

سفرای ۱۰ کشور غربی از جمله ایالات متحده و چند کشور اروپایی همچون فرانسه و آلمان پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی عثمان کاوالا، از فعالان مدنی و مخالفان دولت اردوغان شده بودند.

آنکار از مدت‌ها پیش عثمان کاوالا را به تلاش برای بی‌ثبات کردن کشور و مشارکت در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم و به همین بهانه و با اتهام‌هایی چون تأمین مالی اعتراضات و دست داشتن در برپایی تجمعات وی را بازداشت کرده است.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی به پیام توئیتری سفارت ایالات متحده اشاره کرده و به نقل از دیپلمات‌های ارشد این کشور آورده است: «آمریکا به‌دلیل مشکلات پیش‌آمده پس از اظهارات مطرح شده در روز ۱۸ اکتبر، پایبندی خود را به ماده ۴۱ کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک اعلام می‌کند.»

رویترز نیز در گزارش خود با انتشار همین مطلب اعلام کرده که ۹ سفارت دیگر غربی (سفارتخانه‌های آلمان، فرانسه، کانادا، هلند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، دانمارک و فنلاند) پیام‌های مشابهی منتشر و یا پیام توئیتری ایالات متحده آمریکا را بازنشر کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.