این خوراکی ها را باید در پاییز و زمستان میل کرد

علیرضا ابوالفضلی، متخصص طب سنتی گفت: در زندگی رضایت نسبی داریم، اما رضایت ما کافی نیست. هرچقدر هم تلاش کنیم بیشتر تسلیم می‌شویم تا راضی. همین که روزمرگی خوب و پسندیده داریم باید خدا را شاکر باشیم. فراز و نشیب‌هایی داریم که شاید مصلحت ما باشد، ولی در آن لحظه دچار چرا‌ها می‌شویم؛ چون ظرفیت ما کم است و در لحظه‌ای که اتفاق ناخوشایندی برایمان می‌افتد متوجه مشیت الهی نمی‌شویم.

وی تصریح کرد: اهل بیت (ع) در زندگیشان رضایت کامل داشتند و ما در آن مقام نیستیم که بتوانیم به آن سطح از رضایت برسیم فقط می‌توانیم رضایت نسبی داشته باشیم و باید تمرین کنیم تا با الگوگیری از اهل بیت (ع) آن را افزایش دهیم.

متخصص طب سنتی با اشاره به افسردگی‌هایی که در فصل پاییز برای برخی از افراد پیش می‌آید بیان کرد: ابتدا باید ببینیم افسردگی بیماری است یا نه. برخی دچار افسردگی فصلی می‌شوند و برخی نیز در پاییز این اتفاق برایشان می‌افتد و برای خیلی‌ها ناامید کننده است.

ابوالفضلی افزود: احساس پوچی و عدم اعتماد به نفس بر فرد حاکم می‌شود، برخی با خواب سعی می‌کنند خودشان را آرام کنند و ارتباط با دیگران را قطع می‌کنند و خودشان و دیگران را اذیت می‌کنند.

وی افزود: این افسردگی به طبع افراد بستگی ندارد و ممکن است موروثی یا اکتسابی باشد. برخی از متخصصان معتقدند حضور یک هورمون طی یک سال در بدن که خودش را در فصل پاییز نشان می‌دهد، باعث این موضوع می‌شود و برخی می‌گویند به دلیل کاهش نور خورشید ترشح هورمون سروتونین کاهش می‌یابد و این افسردگی را برای فرد ایجاد می‌کند.

متخصص طب سنتی ادامه داد: نباید این طور نگاه کنیم که افسردگی یک بیماری است. اگر به افسردگی نگاه بیمارگونه شود این موضوع پیشروی می‌کند و می‌تواند حتی به ام‌اس منجر شود. افسردگی بیماری نیست بلکه ضعف است که باید به جای درمان به رفع آن کمک شود. در این فصل خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار این مشکل می‌شوند که از علائم آن، خستگی، خواب‌آلودگی، بی‌حوصلگی و حتی ضعف دست و پا رخ می‌دهد.

ابوالفضلی اظهار داشت: اگر در این فصل خانم‌ها دچار چنین احساسی شدند کار‌هایی مثل تغییر دکوراسیون خانه، خیلی تاثیرگذار و مهم است که حالشان را عوض می‌کند. به خودشان تلقین کنند که امروز آدم دیروز نیستند و هر روز همه چیز تغییر کرده است؛ البته این موضوع نیازمند تمرین است و یک روزه به دست نمی‌آید.

وی متذکر شد: به علاوه تامین احساس‌هایی که حالشان را خوب می‌کند در این اختلال تاثیر دارد؛ مثلا اگر خرید کردن به فرد انرژی می‌دهد این کار را در فصل پاییز انجام دهد. اموری که حالش را خوب می‌کند و انرژی می‌گیرد را در فصل پاییز بیشتر کند و زنی که انرژی داشته باشد به دیگر افراد خانه نیز انرژی می‌دهد. وقت در این فصل زیاد است و فرصت هست تا فرد معنویت را زیاد کند و از ارتباط با خدا انرژی بگیرد.

ابوالفضلی درباره رژیم غذایی در فصل پاییز، عنوان کرد:، چون در پاییز و زمستان بدن سرد می‌شود باید غذا‌های گرم بخوریم، ماست را از برنامه غذایی حذف کنیم و صبح‌ها یک لیوان شیر گرم با عسل و زردچوبه بخوریم و ارده شیره را در این فصل‌ها زیاد بخوریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.