گفتگوی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره افغانستان

حسین امیر عبداللهیان امروز در تماس تلفنی با مولود چاوش اوغلو درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات افغانستان، برگزاری نشست سران فرمت آستانه، برگزاری هفتمین نشست راهبردی دو کشور و سفر مقامات عالی دو کشور تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران با ابراز نگرانی از گسترش حملات تروریستی علیه نمازگزاران در افغانستان و انتظار از کشورهای اسلامی در ایفای نقش موثر در این خصوص، به برگزاری نشست هفته آینده وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران اشاره کرد و آن را فرصتی برای تبادل نظر این کشورها در راستای تسهیل شرایط برای افغانستانی باثبات و عاری از تروریسم و خشونت در راستای تحقق اراده مردمش دانست.

مولود چاوش اوغلو نیز در این‌ارتباط با ابراز نگرانی از افزایش حوادث تروریستی در افغانستان، بر ضرورت اقدام عملی برای جلوگیری از اعمال تروریستی، تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و تجمیع اقدامات برای تقویت روند مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و بویژه کمک کشورهای همسایه برای مبارزه با تروریسم در منطقه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در این تماس بر سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگان و عدم اجازه به شیطنت بدخواهان برای ایجاد مشکل در روابط همسایگی تاکید کرد.

دو طرف ضمن اشاره به اهمیت نشست سران اکو برای همکاری بیشتر منطقه‌ای، بر تداوم مشورت و رایزنی و سفر مقامات دو کشور در خصوص مسایل مورد اهتمام مشترک تاکید کردند.

همچنین طی این‌ تماس، وزیر امورخارجه کشورمان همتای ترکیه‌ای خود را در جریان آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای هسته‌ای قرار داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.