سردار شکارچی: دشمن جرات تهدید سخت ایران را ندارد

سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی عصر امروز در دیدار با اصحاب رسانه استان فارس ‌با تاکید بر توجه رسانه‌ها به تهدیدهای راهبردی اظهار داشت: در طول این 43 سال گذشته‌ تهدیدهای زیادی علیه انقلاب اسلامی داشته‌ایم که در میدان عمل آسیب‌هایی هم برای ما ایجاد کرده است.

 

وی با بیان اینکه میانگین یک روز هم بدون تهدید در این 42 سال گذشته متصور نیست، افزود: تهدیدها از روز اول انقلاب بوده و 220 هزار شهید برای مقابله با این تهدیدها تقدیم شده است؛ هزاران زن برای مقابله با این تهدیدها بی‌سرپرست و هزاران کودک یتیم شده‌اند.

سخگوی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به آیات قرآن کریم و تفاوت هیبت، قدرت و صلابت افزود: صلابت متکی به قدرت معنوی است، اما هیبت و قدرت متکی به ابزار مادی است، در طول این سال‌ها جمهوری اسلامی با صلابت مقابل تهدیدها ایستادگی کرده است.

وی با بیان اینکه تاریخ ثابت کرده اگر کسی با صلابت ایستاد نتیجه‌اش حتما پیروزی خواهد بود، بیان کرد: هر کس بدون صلابت وارد مقابله با تهدیدها شد حتما شکست خواهد خورد این تفاوت یک کشور با دیگران است.

سردار شکارچی با بیان اینکه بخشی از صلابت جمهوری اسلامی محصول عملکرد صحیح رسانه‌های این کشور است، عنوان کرد: رسانه سهم زیادی  در این زمینه دارد که خیلی به آن پرداخته نشده است.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ارتش‌های دنیا از جمله ارتش آمریکا و وضعیت آنها در افغانستان تصریح کرد: ارتش‌های جهان هیبت و قدرت دارند اما در بسیاری از امور از گروه‌های مردمی مثل افغانستان فرار کردند، اما در ایران باصلابت جوانان برومند و حکیم به استقبال شهادت می‌روند تا آسیبی به کشور وارد نشود.

وی با بیان اینکه تهدید در حوزه سخت همواره بوده اما با این حال امروز تهدید به حوزه نرم کوچ کرده است، گفت: امروز دشمن جرات تهدید سخت ندارد و برای همین به جنگ نرم و رسانه روی آورده است.

سردار شکارچی با طرح این سوال که سهم رسانه در جنگ تمام عیار رسانه‌ای چیست، گفت: امروز این سهم هزاران برابر گذشته است و باید رسانه‌ها منجسم‌تر و دقیق‌تر به این موضوع اهمیت دهند؛ امروز دشمن در عرصه رسانه دارای سلاح نقطه زن است پس در حوزه نرم باید 3 راهبرد پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام را باید با هم دید.

وی با بیان اینکه در راهبرد پیش‌بینی در حوزه رسانه ضعف وجود دارد، گفت: این موضوع در حالی است که دشمن در پیش‌بینی خیلی قوی کار کرده است، اگر‌ پیش‌بینی درست باشد می‌توان پیشگیری کرد و در مقابله می‌توان دقیق‌تر رفتار کرد. اگر پیش‌بینی و پیشگیری درست باشد، دشمن را منفعل می‌کند و نیازی به اقدامات واکنشی نیست.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه بالغ بر 90 درصد اقدامات ما در حوزه رسانه واکنشی است یعنی به حوزه پیش‌بینی و پیشگیری نمی‌توان نمره خوبی داد، گفت: باید هر دو حوزه پیشگیری و پیش‌بینی را تقویت کرد چون آن زمان مهاجم می‌شویم نه مدافع.

وی با بیان اینکه اینکه سرگرم مسائل داخلی شویم و ابزار دشمن باشیم در پرداختن به امور دچار عملیات فریب شده‌ایم، افزود: یکی از مواردی که ممکن است دچار عملیات فریب شویم انعکاس انتظارات مردم بیش از منابع موجود باشد چون این امر سبب خوراک برای رسانه‌های دشمن می‌شود. قدرت خود را کوچک جلوه داده‌ایم و قدرت پوشالی دشمن را در نظر مردم بزرگ جلوه داده‌ایم. 

سردار شکارچی تاکید کرد که مهم است رسانه‌ها دچار عملیات فریب نشوند چراکه این امر بسیاری از دستاوردها را می‌تواند از بین ببرد.

وی در ادامه پس از شنیدن سخنان اصحاب رسانه درباره حرفه‌ای شدن و الزامات آن برای اصحاب رسانه گفت: نقاط قوت و ضعف داریم؛ هنوز جنگ رسانه‌ای را در کشور آسیب‌شناسی نکرده‌ایم به همین دلیل جزیره‌ای عمل می‌کنیم؛ هم‌افزایی را در استان می‌توان به وجود آورد که بخشی از همان صلابت است. 

سخنگوی ستاد کل نیروی مسلح با اشاره به لزوم هم‌اندیشی و هم افزایی رسانه‌ها افزود: این به معنای عدم استقلال رسانه‌ها نیست؛ صیانت و حفظ و توصیه ارزش‌های دینی و انقلاب هدف قاطع و مشترک است.

وی با بیان اینکه رسانه مهم‌ترین لشکر انقلاب اسلامی است که همه حرکت و توانمندی این لشکر در جهت تحقق هدف قاطع است افزود: نباید دچار عملیات فریب شویم و این عملیات در اهداف واسط خود را نشان می‌دهد نباید سانسور کنیم؛ باید مطالبه‌گری کرد اما هیچ کس حق ندارد از مسیر آرمان‌های انقلاب خارج شود.

سردار شکارچی با بیان اینکه برخی از موارد را نباید رسانه‌ای کرد اما بخشی را به عمد می‌خواهیم به دشمن نشان دهیم مثل ناو مکران بیان کرد: قبل از نهایی شدن و رسیدن به هدف نمی‌توان رسانه‌ای کرد؛ اینها بحث‌های تخصصی است؛ باید این توجیه‌گری را برای اصحاب رسانه داشت.

وی درباره رسانه‌ای کردن برخی از حوادث افزود: هر حادثه ممکن است ابعاد مختلف داشته باشد، دشمن در برخی از حوادث موج ایجاد می‌کند و رسانه‌های داخلی هم بدون اطلاع در زمین دشمن بازی کرده و سناریوی دشمن را تعمیق دادند نمونه این امر خشکسالی در خوزستان است.

سردار شکارچی با بیان اینکه حتی زمان پیگیری تخلف یک مسئول مهم است همزمانی این امر با تازش دشمن یعنی خودزنی؛ گفت: رسالت مهمی است برای اصحاب رسانه که باید به این نکات توجه کنند. یک مولفه مهم در ایجاد صلابت رسانه است و در شرایط کنونی مهم‌ترین مولفه محسوب می‌شود.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه باید تعادل را لحاظ کرد و از افراط و تفریط پرهیز کرد، گفت: در حوزه‌های رسانه این خیلی مهم است، افراط و تفریط در رسانه هر دو سم و زهر است. افراط سبب می‌شود رسانه به اسارت دشمن دربیاید و تفریط هم سبب می‌شود از دشمن شکست بخوریم نیاز به پشتوانه فکری و اندیشه  در سطح راهبردی و عملیاتی است.

وی با بیان اینکه استان در چارچوب تعیین شده اختیار دارد، گفت: ملاحظات امنیتی آن چارچوب است و با لحاظ کردن آن چارچوب‌ها این آزادی در رسانه‌ها وجود دارد.

سردار شکارچی بیان کرد: اینکه خبرنگار متخصص و حرفه‌ای کم داریم؛ حرف درستی است اما وقتی خبرنگار حرفه‌ای خنثی‌گری کند دچار مشکل می‌شویم که علتش عدم هم‌افزایی است‌.

سخنگوی ستاد کل با بیان اینکه در گام دوم نیازمند توجه بیشتری به این حوزه هستیم، عنوان کرد: هر کس که دشمن ایران قوی باشد و طرفدار ایران ضعیف باشد باید به هویت ملی آن شک کرد. شما رسانه‌ها مثل آتشبار توپخانه زمان جنگ باید آنقدر بمب بریزید که یا از رده خارج شود یا توبه کند.

وی با بیان راهبرد اصلی ایران قوی است چون امروز دنیا روی این ایران حساب باز کرده است، افزود: هر اتفاقی که در دنیا می‌افتد ایران قوی دیده می‌شود و امروز که مستضعفان پرچم آمریکا را به زیر می‌کشند محصول ایران قوی است.

سردار شکارچی با بیان اینکه رسالت اصلی رسانه‌های کشور صیانت، حفظ و توسعه تعمیق ارزش‌های دینی، انقلابی و ملی است، افزود: انقلاب بدون دین یعنی انحراف، دین بدون انقلاب یعنی توقف و ملیت بدون انقلاب و دین یعنی پشت کردن به بندگی خدا؛ باید اینها با هم دیده شود و رسانه‌‌ها هم به آن توجه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.