یک محافظه‌کار علیه پوپولیست مجارستان

با این حال روز یکشنبه، پیتر مارکی‌زای، شهردار محافظه‌کار شهر «هودمی زورواش‌آرهای» در مجارستان به بزرگ‌ترین تهدید علیه ویکتور اوربان و رقبای راست‌افراطی‌اش تبدیل شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پیتر مارکی‌زای ۴۹ ساله، در انتخابات مقدماتی که شش حزب مخالف را گرد هم آورد، توانست پیروز شود و اکنون حامل یک ائتلاف سیاسی قدرتمند است که قصد به چالش کشیدن قدرت حاکم را دارد و بر اساس نظرسنجی‌ها، شاید ویکتور اوربان و ماشین سیاسی‌اش، یعنی فیدز را در انتخابات پارلمانی سال آینده شکست دهد.

مخالفان قبلی که قصد داشتند در سال ۲۰۱۰، صندلی زیر اوربان را خالی کنند، بیشتر افراد عصبانی لیبرال و طبقه نخبه در بوداپست بودند. این‌بار شهرداری که پنجه در پنجه فیدز انداخته است، شرایط خاص خود را دارد. او همانند بسیاری از مردمان روستایی و شهرهای کوچک، همچون محافظه‌کارانی که زمانی به اوربان رای دادند، از فساد، نفاق و تمایلات خودکامه‌اش خسته شده‌اند. مارکی‌زای، شهردار «هودمی زورواش‌آرهای» در جنوب مجارستان در مصاحبه‌ای در بوداپست گفت: «اکنون تنها ایدئولوژی واقعی اوربان فساد است.» وی افزود: «بسیاری از رای‌دهندگان، به‌ویژه در بوداپست، نظرات محافظه‌کارانه ندارند؛ اما آنها می‌دانند که من دزدی نمی‌کنم و می‌توانم اوربان را شکست دهم. من فاسد نیستم.»

یانوش تسانی، کارگر ۷۸ساله سابق کارخانه پرسلن که به حزب فیدز اوربان رای می‌داد، ادعاهای مکرر نخست‌وزیر فعلی مجارستان مبنی بر شیطان بودن مهاجران یا مقابله با اتحادیه اروپا را به استهزا می‌گیرد. یانوش تسانی تصریح می‌کند: «من متوجه نمی‌شوم که او درباره چه چیزی صحبت می‌کند. ۱۰ فرمان وجود دارد و یکی از آنها بسیار مهم است: دزدی نکن.»

موضع ضد فساد در شهر «هودمی زورواش‌رهای» با صدای بلند طنین‌انداز شده است. یانوش لازار، شهردار سابق فیدز و یکی از نزدیکان اوربان، مالک یک خانه شکاری وسیع در املاک خارج از شهر است. او با چراغ سبز دولت پروژه روشنایی خیابان‌ها را بر عهده گرفت و کنترل آن شرکت را به داماد اوربان سپرد؛ مساله‌ای که بسیاری را ناراحت کرد.

آژانس مبارزه با ضد اختلاس اتحادیه اروپا پروژه روشنایی خیابان‌ها را مورد بررسی قرار داد و در سال ۲۰۱۸ «بی نظمی‌های جدی» و «تضاد منافع» در اعطای قرارداد را گزارش کرد. اما دادستان منصوب‌شده از سوی فیدز قبول نکرد که علیه آن پرونده‌ای تشکیل دهد. نوربرت فورای، ساکن محلی که از مدیریت مجارستان تحت هدایت اوربان ناامید شده و برای همین به انگلستان رفته بود، اخیرا به خانه بازگشته است تا بخشی از تغییراتی باشد که بسیاری به آن امید بسته‌اند. او می‌گوید: «روشنایی‌ها حتی کار هم نمی‌کنند. وقتی آفتاب می‌رود، دیگر شما هیچ چیزی نمی‌بینید.»

با این حال فیدز هنوز راه‌های زیادی دارد تا مانع تغییرات شود. این دم و دستگاه در اکثر رسانه‌ها کنترل قوی دارد و یک شبکه حمایتی گسترده را کنترل می‌کند که ریشه در مشاغل بخش دولتی و شرکت‌هایی دارد که توسط همکاران اوربان کنترل می‌شوند. این امر به حزب حاکم در مجارستان اهرم‌های بسیار بیشتری برای نفوذ بر رای‌دهندگان نسبت به دیگر قدرتمندان پوپولیست منطقه می‌دهد. این در حالی است که دیگر پوپولیست‌ها در این منطقه به‌شکل قابل توجهی افت کرده‌اند. یکی از آنها، آندره بابیش، نخست‌وزیر میلیاردر جمهوری چک در این ماه از ائتلاف راست میانه در انتخابات شکست خورد. با این حال در مجارستان هم جبهه جنگ عوض شده است. اگر تا پیش از این جبهه رسانه‌ای اوربان علیه رسانه‌های جورج سورسِ مجارستانی‌تبار وارد عمل می‌شدند تا لیبرال‌ها را زمین‌گیر کنند، حالا باید آتش توپخانه خود را به سمت یک محافظه‌کار و رسانه‌های طرفدار وی بگیرند. اخیرا هم نخستین گلوله از یک رسانه نزدیک به حزب فیدز شلیک شد و ادعا شده است که مارک‌زای یکی از عوامل جورج سوروس است.